فرمت بندی متن در HTML

برای نوشتن متن در HTML ، تگ های خاصی تعریف شده اند که به فرمت بندی و شکل دهی متن کمک می کنند. این تگ ها شامل تگ های سرتیترها ، پاراگراف ، خط شکن ، توپر ( bold ) کننده ها ، کج کننده ها ( italic ) ، زیرنوشت ، بالانوشت و … است. در این بخش به توضیح این تگ ها ، مثال و نحوه استفاده از آن ها اشاره می کنیم.

نشان اول برای نوشتن متن ها ، سرتیتر ها هستند. سرتیترها ، ضمن یادآوری ویژگی بارزی که برای موتورهای جستجو دارند ، به عنوان تیتر نوشته ها استفاده می شوند. این تگ ها به شامل تگ های <h1> , <h2> , <h3> , <h4> , <h5> , <h6> هستند که به ترتیب از h1 دارای بیشترین اهمیت هستند. این سرتیتر ها ، هرکدام ، دارای ویژگی های شاهری پیش فرضی هستند که در مرورگرها تنظیم شده اند. هرچند که می توان این ویژگی های ظاهری را در CSS ویرایش کرد. استفاده از این تگ ها به صورت زیر است :

<h1> Title </h1>

تگ بعدی ، تگی است که برای تعریف یک پاراگراف از ان استفاده می شود و آن <p> است. متن پاراگراف بین تگ های <p> و </p> قرار می گیرد. مثال :

<p> This is a Paragraph </p>

برای این تگ نیز ، استاندارد هایی از قبیل ، فاصله بین خطوط ، فاصله اولین خط از اول خط ، فاصله پاراگراف از کناره ها و … به صورت پیش فرض در نظر گرفته شده است و می توان این ویژگی های ظاهری را با CSS ویرایش کرد.

در پاراگراف ها ، گاهی اوقات نیاز است به اول خط مراجعه کنید. برای رفتن به سطر جدید از تگ <br> استفاده می شود. توجه کنید که این تگ ، تگ بسته شدن ندارد یعنی هرکجا از این تگ استفاده کنید ، به سطر بعد رفته اید. مثال :

<p> First Line <br> Second Line <br> Third Line </p>

بدین نکته توجه فرمایید که در xHTML به جای <br> از <br /> استفاده می شود که استاندارد است. مثال :

<p> First Line <br /> Second Line <br /> Third Line </p>

تگ های بعدی که به سراغ آن ها می رویم ، تگ های هستند که نوشته های قسمتی از متن را از بقیه کلمات متمایز می کنند. ویژگی هایی چون کج کردن ، توپر و …

توپر 

برای توپر کردن یک کلمه در متن ، از تگ های مختلفی استفاده می شود که از لحاظ سئو نیز در یک سطح هستند. اما استفاده برخی از آن ها متداول تر و به موتورهای جستجو آشناتر است. تگ های زیر سبب توپر شدن کلمه یا متن می شوند :

<strong> , <b>

هر دو آن ها ، از لحاظ سئو در یک رده هستند.

نکته : توجه نمایید که ، شما ضمن استفاده از این تگ ها ، کلماتی را برای موتور های جستجو ، مهم جلوه می دهید. در حالی که اگر این کار را با CSS انجام دهید ، سطح اهمیت کلمات شما تغییری نمی کند. مثال استفاده :

<strong> I am Strong </strong>
<b> I am Bold </b>

کج کردن 

برای کج کردن یک کلمه یا متن ، از چندین تگ استفاده می شود که این تگ ها از لحاظ سئو در یک سطح نیستند. در این بین استفاده از دو تگ ، متداول تر است و موتورهای جستجو به آن حساس تر هستند. تگ های زیر سبب کج شدن  نوشته می شوند :

<i> ( Italics )
<em> ( Emphasized Text )
<dfn> ( Definition Term )
<var> ( Variable )

نکته : استفاده از دو تگ <em> و <i> بسیار متداول تر است و موتورهای جستجو در صفحات به دنبال محتوای این تگ ها هستند. مثال استفاده از این تگ ها :

<i>Italics</i>
<em>Emphasized text</em>
<dfn>Definition term</dfn>
<var>Variable</var>

سایر فرمت ها

این تگ ها در طراحی صفحات وب ، دارای اهمیت چندانی نیستند و استفاده از آن ها متداول نیست ، اما موتورهای جستجو تا حدودی برای آن ها اهمیت قائل هستند.

این تگ ها ، برای نقل قول کردن استفاده می شود :

<q> Quotation </q>
<blockquote> Text </blockquote>

تگ <abbr> برای نشان دادن توضیحات یه مخفف کاربرد دارد :

<abbr title=”World Health Organization”>WHO</abbr>

تگ <cite> نیز برای معرفی عنوان یک اثر ( نقاشی ، طراحی یا … ) استفاده می شود. مثال :

<cite>The Scream</cite>

در این بین ، تگ های زیر را نیز معرفی می کنیم :

نوشته هایی که در تگ <small> قرار می گیرند دارای اندازه کوچک تری نسبت به نوشته های کناری هستند. مثال :

<small> This is a Smaller Text </small> This one is bigger

تگ <sub> ، نشان دهنده یک زیر نوشت است. ( اندیس ) مثال :

M<sub>1</sub>

تگ <sup> ، نشان دهنده یک بالا نوشت است. ( توان ) مثال :

۱۰<sup>3</sup>

تگ <del> نشان دهنده نوشته ای است که لغو شده است. ( خط خورده است ). مثال :

<del> This Text is Deleted ! </del>

و نهایتا تگ <ins> که نشان دهنده نوشته اضافه شده جدید است و استایل خاص خود را دارد. مثال :

<ins> I`m New  فرمت بندی متن در HTML </ins>

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /