معرفی انواع نمایشگر های لمسی

انواع لپ‌تاپ‌های لمسی
صفحه‌ نمایش‌های لمسی سال‌ها قبل وارد بازار فناوری شدند و پس از تلفن‌های هوشمند می‌توان تبلت‌ها را به عنوان اولین میزبانان این نمایشگرها عنوان کرد، با این حال این نمایشگرها با اینکه تجربه‌های محدودی در لپ‌تاپ‌ها داشتند، هیچ‌گاه نتوانستند در نوت‌بوک‌ها توسعه پیدا کنند. محدودیت آن‌ها سیستم عامل و رابط کاربری بود. به همین دلیل است که با ورود ویندوز هشت انواع مختلفی از لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها با صفحه‌نمایش لمسی معرفی شدند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.
آنچه از مهندسی جدید لپ‌تاپ‌ها مشخص است، حرکت به سمت نوع جدیدی از طراحی است و محصولات فعلی را می‌توان اولین تجربه‌های دوره گذار معرفی کرد که در آن‌ها علاوه بر صفحه نمایش تاچ، از کیبورد و تاچ پد نیز استفاده شده است. در این مطلب به بررسی چند مدل از نمونه‌های موفق صفحه نمایش لمسی در بازار لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها می‌پردازیم.

Convertibles
تغییر شکل‌دهنده‌ها از سال‌ها پیش در بازار لپ‌تاپ‌ها حضور داشته‌اند ولی در مدل‌هایی که اخیرا معرفی شده‌اند، جزییات جدیدی به این محصولات افزوده شده است. در لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های Convertibles صفحه نمایش چرخیده و روی صفحه کلید قرار می‌گیرد. در واقع دستگاه میان لپ‌تاپ و تبلت‌ جابجا می‌شود. در برخی از این مدل‌ها صفحه نمایش روی یک محور میانی می‌چرخد و در برخی مدل‌های دیگر این محور روی یک فریم در اطراف پنل قرار دارد.
مدل‌های قدیمی معمولا از طریق یک قلم اطلاعات را دریافت می‌کردند ولی در مدل‌های جدید صفحه نمایش تمام لمسی است. این مدل‌ها در حالت عادی مشابه یک لپ‌تاپ هستند و از نظر وزن و اندازه نیز تفاوتی با لپ‌تاپ‌ها ندارند. البته این مدل‌ها بیشتر در سایز 11.6 تا 13.3 اینچ تولید می‌شوند. حالت تبلت این دستگاه‌ها اندکی متفاوت است زیرا نسبت به یک تبلت عادی وزن بیشتری دارند و برای کاربرد مداوم به عنوان تبلت مناسب نیستند.

Dockables
محصولاتی که تحت عنوان Dockables شناخته می‌شوند از دو قسمت تشکیل شده‌اند، قسمت نخست یک تبلت کامل است که تمام مشخصات فنی اصلی در آن قرار گرفته و می‌تواند به صورت مستقل به عنوان یک تبلت استفاده شود. قسمت دوم معمولا امکاناتی را به بخش اول اضافه می‌کند و ماهیت مستقل ندارد. در این بخش امکاناتی مانند باتری، درگاه USB، پورت‌های تصویری و البته کیبورد و تاچ پد قرار گرفته‌اند. بنابراین بخش دوم یا داک به عنوان یکی از لوازم جانبی تبلت شناخته می‌شود.
این محصولات در اندازه یک تبلت تولید می‌شوند و سایز نمایشگر آن‌ها بین 10.1 تا 12.1 اینچ است. در این مدل‌ها معمولا از سیستم عامل اندروید استفاده می‌شود و به تازگی نسخه‌های مجهز به ویندوز هشت RT آن‌ها نیز معرفی شده‌اند. از میان این مدل‌ها می‌توان به ASUS Vivo Tab و سامسونگ ATIV Smart اشاره کرد.

Sliders
اسلایدرها در واقع تبلت‌هایی هستند که در آن‌ها از صفحه کلید استفاده شده است. نمایشگر تبلت که حاوی تمام اجزای اصلی است روی یک صفحه کلید باریک قرار گرفته و در صورت نیاز برای تایپ راحت می‌توان صفحه کلید را به صورت کشویی از زیر تبلت خارج کرد. این شیوه معمولا برای تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرند و نمونه موفق آن Vaio Duo 11 سونی است. البته توشیبا U920t نیز با استقبال روبرو شد.
این تبلت‌ها سایز بزرگی ندارند و بین 10.1 تا 12.5 اینچ هستند. یکی از مهمترین انتقاداتی که به این محصولات می‌شود توانایی تایپ در آن‌هاست، زیرا کیبورد دستگاه به اندازه کافی برای تایپ آسوده نیست و این بخش هم مهمترین مزیت این مدل‌ها نسبت به سایر محصولات صفحه لمسی است. اسلایدرها دارای وزن سبکی هستند و کار با آن‌ها به عنوان یک تبلت آسان است، ضمن اینکه اگر از تایپ فقط در حد ایمیل‌های روزانه استفاده کنید اسلایدر جوابگوی نیاز خواهد بود.

Swing hinge
دسته‌ای از لپ‌تاپ‌های لمسی با قابلیت تغییر شکل هستند که به سختی می‌توان کاربرد تبلت‌ را برای آن‌ها تعریف کرد. در این لپ‌تاپ‌ها معمولا صفحه نمایش از محور لولاها یک چرخش 180 درجه دارد و پشت صفحه کلید قرار می‌گیرد. این مدل‌ها را می‌توان چرخنده نامید و تفاوت آن‌ها با مدل‌های تغییر‌شکل دهنده در شیوه قرار گیری نمایشگر است. در تغییرشکل دهنده‌ها پنل روی کیبورد قرار می‌گیرد و در چرخنده‌ها پنل به زیر کیبورد منتقل می‌شود. این محصولات قیمت مناسبی دارند و اندازه آن‌ها نیز مشابه لپ‌تاپ‌ها است. یکی از مشکلات این مدل‌ها در حالت تبلت، صفحه کلید است. زمانی که نمایشگر به پشت صفحه کلید می‌چرخد کلیدها غیرفعال می‌شوند ولی تماس دست با کلیدها چندان خوشایند نیست. یکی از محصولات شاخص این گروه مدل Yoga از لنوو است.

ای تی رسان

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /