مشاهده مصرف حافظه افزونه ها در مرورگر فایرفاکس

هنگام وبگردی هستید و چندین و چند تب باز کرده اید . پس از مدتی مشاهده می کنید که مرورگر به دستورات شما به درستی پاسخ نمی دهد و یا اینکه پاسخ دهی دیر انجام می شود . در این گونه موارد ممکن است مشکل از چند بخش خاص باشد . به عنوان مثال می توانید حافظه مرورگر را پاکسازی کنید . بخش هایی از قبیل حافظه موقت که میزان زیادی از اطلاعات موقتی را نگه داری می کنند . اما شاید با انجام این کار هم مشکل حل نشود . پس باید چکار کنیم ؟

 

اگر از مرورگرهایی که قابلیت استفاده از افزونه را دارند استفاده می کنید ، مثل گوگل کروم و یا فایرفاکس ، بهتر است از وضعیت افزونه ها نیز مطلع شوید . بهتر است بدانید که وجود یک اشکال در کد نویسی یک افزونه و یا مشکلاتی از این دست باعث می شوند تا هر چه بیشتر و بیشتر از منابع سیستمی شما ( مثل حافظه ) استفاده شود و پس از این هم طبیعی است که با کندی و مشکلات دیگر روبرو شود .

 

اما چگونه باید وضعیت حافظه مورد استفاده افزونه ها را مشاهده کنیم ؟ راه حلی که برای این کار در نظر گرفته ایم ، افزونه مفید و کارآمد about:addons-memory می باشد . در صورتی که این افزونه را نصب کنید ، می توانید به اطلاعات پایه ای مربوط به افزونه ها و استفاده آنها از منابع سیستمی دسترسی حاصل کنید . پس ابتدا از لینک پایان مطلب ، این افزونه را نصب کنید . یکی از مزایای افزونه مذکور این است که نیازی به ریست مرورگر ندارد . پس با خیال راحت آن را نصب کنید

 

پس از نصب افزونه مذکور یک صفحه about دیگر به فایرفاکس اضافه خواهد شد . مثل صفحه about:config که می توانید از طریق آن به پیکربندی های فایرفاکس دسترسی پیدا کنید . حالا با تایپ آدرس about:addons در آدرس بار مرورگرتان به صفحه ای خواهید رفت که اطلاعات مربوط به استفاده حافظه توسط هر افزونه در آن گرد آوری شده است . لازم به ذکر است که در این صفحه فقط می توانید حافظه مورد استفاده توسط افزونه های فعال را مشاهده کنید . پس اگر افزونه ای را به صورت موقت غیر فعال کرده باشید ، در این صفحه نمایش داده نمی شود .

 

میزان مصرف حافظه بر حسب مگابایت نمایش داده شده است .اگر به پایین صفحه بیایید ، دکمه ای را با عنوان Minimize memory usage مشاهده خواهید کرد که به شما این امکان را می دهد تا میزان مصرف حافظه توسط افزونه ها را کاهش دهید . البته این یک راهکار موقتی برای مواقع بحرانی است . چون سطح استفاده هر افزونه از منابع سیستمی به موارد خاصی بستگی دارد .

 

شاید برای تان جالب است که خود مرورگر فایرفاکس را نیز در لیست افزونه ها می بینید . اگر فکر می کنید که این میزان حافظه مربوط به تب های باز است ، اشتباه می کنید . در واقع میزان حافظه ای که در مقابل هر افزونه مشاهده می کنید ، مربوط به خود آن برنامه ( در اینجا فایرفاکس ) و افزونه و در حقیقت کدهای آن است . پس اگر افزونه ای دارید که یک style-sheet خاص را روی یک صفحه وب اعمال می کند ، میزان استفاده از حافظه برای انجام این کار به دلیل محدودیت های فنی لحاظ نخواهد شد .

 

در پایان باید توجه داشته باشید که همه اطلاعات مربوط به استفاده از حافظه که توسط این افزونه در اختیار شما قرار می گیرند ، به صورت کامل و ۱۰۰% صحیح نیستند . اما می توان به عنوان یک راه خوب برای پیدا کردن افزونه های کند کننده فایرفاکس مورد استفاده قرار گیرد .

 

 

صفحه دریافت افزونه about:addons-memory

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /