راهنمای خرید پرینتر

انتخاب یک پرینتر مناسب که قدرتمند باشد، ویژگی‌های زیادی داشته باشد و زیاد هم اذیتمان نکند، کار بس دشواری است که مجبوریم بیشتر اوقات آن را به فروشنده بسپاریم و از او بخواهیم نوعی را که خودش مناسب می‌بیند به ما معرفی کند.در مطلب زیر با چند پرسش و پاسخ شما را با مفاهیم اولیه در خرید پرینتر آشنا می‌کنیم تا شاید در خرید بعدی‌اتان به کارتان بی‌آید.

 

از کدام گروه پرینترها می‌خواهید؟

 

بهترین روشی که می‌توان چاپگرها را از آن طریق گروه‌بندی کرد، بر اساس هدف استفاده (معمولی یا خاص)، محل استفاده(خانه یا اداره) و فن‌آوری بکار رفته در ساخت آنها است. اگر بتوانید نیاز خود را از بین این سه گروه پیدا کنید، برای یافتن چاپگر مناسب خود بیش از نیمی از راه را پیموده‌اید.

 

بیشتر چاپگرها از جمله انواع جوهر افشان که با نام چاپگرهای عکس در بازار عرضه می‌شوند، برای مصارف معمولی مثل چاپ متن، طرح‌های گرافیک و عکس استفاده می‌شوند، اما از پرینترهای خاص می‌توان به انواع قابل حمل، انواع ویژه چاپ عکس و پرینترهای برچسب اشاره کرد.

 

پس اگر بدنیال یک چاپگر معمولی برای خانه هستید، بگویید چاپگر عکس می‌خواهید، زیرا این نوع برای چاپ عکس و دیگر محتوایی که در خانه لازم مناسب است.

 

به طور کل، چاپگرهای معمولی بر روی چاپ عکس در خانه و چاپ متن در اداره تمرکز دارند و انواع چند منظوره (MFP) برای انجام هر دو کار به ویژه برای کارهای در خانه در نظر گرفته می‌شوند.

 

از نظر فن‌آوری بکار رفته در ساخت این دستگاه‌ها می‌توان به دو نوع عمده جوهر افشان و لیزری اشاره کرد. نوع لیزری و پرینترهای جوهر جامد و LED به طور کل از کیفیت بیشتری در چاپ متن نسبت به نوع جوهر افشان برخوردارند و نوع جوهر افشان هم در چاپ عکس از لیزری بهتر عمل می‌کنند. حالا این شمایید که باید از خود بپرسید چاپ کدام  محتوا از اهمیت بیشتری برایتان برخوردار است.

 

آیا یک پرینتر تک کاره می‌خواهید یا یک نوع چند منظوره؟

 

به این فکر کنید که آیا تنها یک چاپگر می‌خواهید یا از دستگاه خود چیز بیشتری انتظار دارید. مثلا برای هدفی چون چاپ عکس، شاید قابلیت داشتن حافظه برای ذخیره عکسهای مورد نظر، ویژگی مناسبی باشد.

 

در پرینترهای معمولی داشتن قابلیت‌های اضافی یعنی خرید یک پرینتر چند منظوره که با نام all-in-one یا AIO نیز شناخته می‌شوند. کاربردهای اضافه شامل ترکیبی از اسکن، کپی، فکس از کامپیوتر، فکس جداگانه و اسکن به ایمیل می‌شوند.

 

پرینترهای مناسب برای اداره دارای ویژگی ADF (دستگاهی که می‌تواند یک دسته برگه را به صورت خودکار و پیاپی اسکن یا فاکس کند) برای اسکن، کپی و فکس چند سند و صفحات با اندازه استاندارد هم هستند.

 

برخی از انواع چند منظوره آپشن‌های بیشتری نیز ارائه می‌دهند. پرینترهایی با قابلیت وب چه برای خانه و چه اداره کاربردی هستند و می‌توانند به طور مستقیم از طریق وای فای به اینترنت متصل شده و محتوای مورد نظر را بدون نیاز به رایانه چاپ کنند. بسیاری از مدلهای دارای وای فای اجازه چاپ محتوا از دستگاه‌های دیگر را نیز می‌دهند. برخی از مدلها هم هستند که امکان ایمیل اسناد به چاپگرها و چاپ آنها را ایجاد می‌کنند.

 

آیا واقعا رنگ لازم است؟

 

این یکی از آن پرسشهایی است که پیش از خرید خیلی ذهنمان را درگیر می‌کند. اگر واقعا قرار نیست هیچ محتوای رنگی را به ویژه در خانه چاپ کنید، به هیچ وجه به دنبال نوع رنگی نروید، زیرا هم هزینه‌هایتان چندین برابر می‌شود و هم مشکلات پس از آن بیشتر از انواع سیاه و سپید است. پرینترهای لیزری رنگی برای اهدافی چون چاپ برشور و تبلیغات بسیار مناسب هستند و برای خانه کاربردی نبوده و از قیمت بسیار بالایی برخوردارند.

 

اندازه پرینتر شما چقدر باید باشد؟

 

حتما پیش از خرید به میزی که قرار است چاپگر خود را روی آن بگذارید نیز توجه کنید. پرینتر شما باید چه اندازه‌ای باشد که فضای کاری‌اتان را تنگ نکند؟ حتی به ارتفاع پرینتر خود نیز دقت کنید، زیرا برخی از مدلها آنقدر بلند هستند که گویی یک برج در کنار شما و روی کیبوردتان سایه انداخته است.

 

چگونه قرار است دستگاه خود را متصل کنید؟

 

بغیر از درگاه USB، بسیاری از چاپگرهای اداری و تعداد رو به افزایشی از پرینترهای خانگی دارای درگاه اترنت نیز هستند که می‌توانید خیلی راحت دستگاه خود را از طریق آن به اشتراک بگذارید. بسیاری دیگر هم هستند که مجهز به وای فای هستند.

 

بدانید که اگر حتی چاپگر شما مجهز به وای فای نباشد، شما می‌توانید در هر پرینتر شامل آن شبکه پرینت بگیرید. بعلاوه اگر چاپگر شما مجهز به  Wi-Fi Direct است، می‌تواند به طور مستقیم به بیشتر دستگاه‌های مجهز به وای فای متصل شود، حتی دستگاه‌هایی که مجهز به وای فای دیرکت نیستند.

 

تا چه اندازه کیفیت در چاپ می‌خواهید؟

 

چاپگر ها از نظر کیفیت خروجی‌هایشان بسیار متفاوتند، هر چاپگری را که می‌گیرید کیفیت چاپ متن، عکس و گرافیکهای مختلف را در آن و به طور جداگانه چک کنید.

 

تا چه حد می‌خواهید چاپگرتان سریع باشد؟

 

در بر خی از موارد است که نیاز به چاپگری داریم که با سرعت عملیات چاپ را انجام دهد. اگر به دنبال یک چاپگر سریع هستید، در میان انواع لیزری بگردید. جوهر افشانها هم در زمینه سرعت معمولا ادعا دارند که از لیزری‌ها سریعترند، اما در واقعیت چنین نیست. البته در مدلهای جدید این گروه، سرعت به طور چشمگیری افزایش داشته است.

 

چقدر پرینت می‌گیرید؟

 

اگر تنها در روز تعداد کمی پرینت برای گرفتن دارید، زیاد نگران این قسمت نباشید، ولی اگر تعداد عملیات چاپتان زیاد است، فراموش نکنید که هنگام خرید نوعی را برگزینید که در ویژگی‌هایش به این قابلیت اشاره شده باشد.

 

مساله دیگر هنگام خرید تعیین بیشترین و کمترین اندازه برگه است و اینکه آیا نوعی را که می‌خواهید توانایی چاپ در هر دو طرف برگه را دارد یا نه.

 

پس از پیدا کردن مدل مورد نظر خود، نوبت آن می‌رسد که سراغ بررسی‌های موجود در نت بروید و پیش از خرید از کارایی مدل برگزیده شده مطمئن شوید. قیمت را ببینید و به بازار بروید و حتما مدلی را تهیه کنید که در کشور از پشتیبانی خوبی برخوردار باشد.

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /