راهنمای حل کرش های مرورگر فایرفاکس

شاید شما هم تا به حال با کرش کردن های مرورگر فایرفاکس مواجه شده باشید . این کرش کردن ها و از کار افتادن ها می توانند به دلایل مختلفی روی دهند . البته روش های متنوعی نیز برای حل این گونه مشکلات وجود دارند . مثلا استفاده از قابلیت Safe Mode فایرفاکس یکی از این روش هاست . اما این روش برای هر نوع مشکلی نیز جوابگو نخواهد بود .مرورگرهای وب در واقع برنامه هایی هستند که با بسیار از برنامه های دیگر در ارتباط می باشند . افزونه ها ، پوسته ها ، پلاگین ها برنامه های امنیتی ، درایورهای گرافیکی و … از جمله برنامه هایی هستند که مرورگر شما با آنها به صورت مستمر در ارتباط می باشد . پس نتیجه می گیریم که هر کدام از این برنامه ها که دچار مشکل باشند و یا بروز رسانی نشوند ، می توانند زمینه ساز بروز مشکل در مرورگر شما شوند .در این مطلب قصد داریم تا در مورد کرش های مرورگر فایرفاکس به شما توضیحات و راهکارهایی را ارائه دهیم .

 

استفاده از حالت Safe Mode

 

فایرفاکس دارای حالتی به نام Safe Mode می باشد که مرورگرتان را بدون افزونه های نصب شده بارگذاری می کند . برای فعال کردن حالت Safe Mode باید از منوی اصلی فایرفاکس به منوی Help رفته و سپس گزینه Restart without add-ons disabled را کلیک کنید . البته می توانید هنگام اجرای فایرفاکس کلید shift را نگه دارید تا به صورت اتوماتیک حالت Safe Mode فعال شود .

 

 

حالا مدتی را با استفاده از حالت Safe Mode به وبگردی بپردازید . اگر در طی این مدت فایرفاکس کرش نکرد ، نتیجه می گیریم که مشکل از یکی از افزونه های شماست . بنابراین از حالت Safe Mode خارج شده و فایرفاکس را در حالت عادی بارگذاری کنید . سپس یک به یک افزونه را غیر فعال کنید تا متوجه شوید که مشکل از کدام یک از افزونه ها است . وقتی افزونه مشکل دار را پیدا کردید ، باید تدبیری برای آن بیندیشید . اگر به آن نیازی ندارید ، خیلی راحت آن را از فایرفاکس حذف کنید . اما اگر مورد نیازتان هست باید آن را به آخرین نسخه ارتقا دهید . ممکن است در آخرین نسخه ی آن این مشکلاتش برطرف شده باشد .

 

ریست کردن فایرفاکس

 

اشتباه نکنید . منظور ما همان ریست کردن فایرفاکس پس از نصب یک افزونه جدید نیست . بگذارید توضیح دهیم .

 

مرورگر فایرفاکس اطلاعات شخصی شما را در یک فولدر نگه داری می کند که این فولدر مربوط به پروفایل شما می شود . حالا اگر مشکلی برای آن فولدر و فایل های موجود در آن پیش بیاید ، باعث ناپایداری و کرش های گاه و بیگاه فایرفاکس می شود . حالا اگر این اتفاق برای فولدر پروفایل ما افتاده باشد باید چکار کنیم ؟

 

نیازی نیست که وقت خود را صرف عیب یابی و رفع آن کنید . می توانید فایرفاکس را ریست کنید تا پروفایل جدید برای شما ایجاد شود . این پروفایل جدید که در یک فولدر جدید قرار می گیرد برای شما یک شروع تازه را به ارمغان خواهد آورد . یعنی مثل اینکه فایرفاکس را از ابتدا نصب کرده باشید . البته نیازی نیست که نگران اطلاعات تان باشید . پس از ایجاد پروفایل جدید به صورت اتوماتیک بوکمارک ها ، تاریخچه مرور وب ، کلمات عبور ذخیره شده ، کوکی ها و اطلاعات مربوط به پر کننده اتوماتیک فرم ها به پروفایل جدید منتقل خواهند شد . البته افزونه ها ، پوسته ها ، اطلاعات مربوط به موتورهای جستجو و تنظیمات اختصاصی برخی سایت ها از بین می روند . همانطور که گفتیم ، افزونه ها یکی از عوامل اصلی کرش کردن فایرفاکس هستند . پس خلاص شدن از شرشان می تواند به کمتر کرش کردن فایرفاکس کمک کند .

 

برای ریست کردن فایرفاکس نیز کافیست که از منوی اصلی فایرفاکس به منوی Help رفته و گزینه Troubleshooting information را انتخاب کنید .

 

 

در صفحه باز شده روی دکمه Reset firefox کلیک کنید . اکنون فایرفاکس با پروفایل جدید راه اندازی می شود و به احتمال زیاد نیز دیگری با کرش کردن های آن مواجه نخواهید شد .

 

 

در صورتی که پس از ایجاد پروفایل جدید ، اقدام به نصب دوباره افزونه های مورد نیازتان کردید و دوباره شاهد کرش های فایرفاکس بودید ، به احتمال بسیار زیاد مشکل از یکی از افزونه های تان است . پس دوباره یک به یک افزونه را نصب کنید و ببینید آیا فایرفاکس کرش می کند یا خیر .

 

غیر فعال کردن شتاب دهنده سخت افزاری

 

یکی از قابلیت هایی که اکثر مرورگرها از آن برای انجام برخی کارهای خود بهره می گیرند ، شتاب دهنده سخت افزاری است . مثلا فایرفاکس برای نمایش دادن متون و اشیا موجود در صفحات وب از کارت گرافیک دستگاه شما استفاده می کند . این کار هم باعث سریع تر شدن روند بارگذاری صفحات وب می شود و هم فشار کمتری را به پردازنده سیستم وارد خواهد آورد . با این حال گاهی اوقات قابلیت شتاب دهنده سخت افزاری با برخی درایورها و کارت های گرافیکی سازگار نیست و باعث کرش کردن مرورگر خواهد شد .

 

می توانید برای تست هم که شده ، یک بار این قابلیت را غیر فعال کنید و بدون آن به وبگردی بپردازید . در صورتی که فایرفاکس کرش نکرد ، به احتمال زیاد مشکل از همین قابلیت بوده است . برا غیر فعال کردن شتاب دهنده سخت افزاری باید از منوی اصلی فایرفاکس گزینه ی Options را انتخاب کنید . در پنجره باز شده نیز به تب Advanced بروید . اکنون در بخش Browsing گزینه Use Hardware acceleration when available را غیر فعال کنید . در پایان نیز دکمه OK را بزنید .

 

 

اگر مشکل حل شد پس نتیجه می گیریم که مشکل از شتاب دهنده سخت افزاری است . برای حل این مشکل نیز باید آخرین نسخه درایور کارت گرافیک دستگاه خود را از سایت شرکت سازنده ی آن دریافت کرده و نصب کنید . چون ممکن است در آخرین نسخه ی درایور کارت گرافیک تان این مشکل حل شده باشد .

 

نکته : در صورتی که همه چیز به خوبی پیش می رود و مشکل در فایرفاکس وجود ندارد ، نباید شتاب دهنده سخت افزاری را غیر فعال کنید . چون قابلیت بسیار مفیدی در بازدهی بیشتر مرورگرتان خواهد بود .

 

بررسی وجود بدافزارها

 

بدافزارهای جدید بیشتر سعی می کنند که تغییری در عملکرد سیستم بوجود نیاورند تا کاربر متوجه وجود آنها نشود . اما باز هم کار از محکم کاری عیب نمی کند . باید وجود بدافزاها را با استفاده از یک آنتی ویروس قدرتمند بررسی کنید . چون در برخی مواقع این بدافزارها هستند که در روند کار فایرفاکس اخلال بوجود می آورند .

 

اگر یک آنتی ویروس روی سیستم خود دارید ، در سریع ترین زمان ممکن آن را بروز رسانی کنید . همچنین اگر آنتی ویروس تان نتوانست چیزی پیدا کند ، می توانید از سیستم های اسکن آنلاین برای بررسی دقیق تر استفاده کنید . یکی از این موارد ، اسکنر آنلاین بیت دیفندر می باشد که قبلا طی مطلبی به روش استفاده از آن اشاره کرده ایم .

 

 

بروز رسانی نرم افزارها

 

مرورگر شما با خیلی از برنامه ها و بخش های دیگر سیستم در ارتباط است و وجود هر گونه ناسازگار در هر کدام از آنها می تواند زمینه ساز کرش های گاه و بیگاه فایرفاکس باشد . با بروز رسانی این برنامه ها می توان ناسازگاری ها را به حداقل رساند . موزیلا توصیه می کند برنامه هایی که در ادامه به آنها اشاره شده است را به آخرین نسخه ارتقا دهید .

 

بروز رسانی مرورگر : اولین چیزی که باید بروز رسانی شود ، خود مرورگر فایرفاکس است . برای بروز رسانی فایرفاکس به منوی اصلی فایرفاکس رفته و منوی Help را انتخاب کنید . اکنون گزینه About Firefox را انتخاب کنید تا بروز رسانی فایرفاکس به آخرین نسخه انجام شود . البته می توانید آخرین نسخه فایرفاکس را نیز از وبسایت موزیلا دریافت کرده و نصب کنید .

 

بروز رسانی پلاگین ها : بهتر است که سری به صفحه ” بررسی پلاگین های فایرفاکس ” بزنید . در این صفحه پلاگین های نصب شده روی مرورگر شما بررسی می شوند و مواردی که بروز رسانی نشده باشند را به شما نشان می دهد . سپس لینک دریافت آخرین بروز رسانی ارائه شده برای آنها نیز در اختیارتان قرار می گیرد .

 

بروز رسانی افزونه ها : دیگر نیازی به توضیح نیست . چون در طول همین مطلب چندین بار به مشکلاتی که افزونه ها برای فایرفاکس به بار می آورند اشاره کردیم . پس بروز رسانی آنها بسیار حیاتی است . برای بروز رسانی افزونه ها از منوی اصلی فایرفاکس ، منوی Addons را انتخاب کرده و در صفحه جدید روی آیکون چرخ دنده کلیک کنید تا گزینه ها نمایش داده شوند . اکنون روی اولین گزینه یعنی Check for updates کلیک کنید . سپس بروز رسانی همه افزونه ها را دریافت کرده و نصب کنید .

 

 

بروز رسانی سیستم عامل : مطمئن باشید که وجود ناسازگاری در سیستم عامل روی اکثر برنامه ها تاثیر گذار خواهد بود . پس بروز رسانی سیستم عامل را نیز فراموش نکنید .

 

بروز رسانی کارت گرافیک : به این مورد هم اشاره ای کردیم . بروز رسانی کارت گرافیک می تواند به حل کرش های مداوم فایرفاکس کمک کند .

بروز رسانی برنامه های امنیتی : این کار از دو جنبه می تواند مفید باشد . بروز رسانی برنامه های امنیتی هم جلوی نفوذ بدافزارها را می گیرد و هم در صورت وجود ناسازگاری با برخی برنامه ، آن مشکل نیز برطرف خواهد شد

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /