اموزش غیر فعال کردن وبکم کامپیوتر و لپ تاپ وتهدیدات حریم شخصی

وب کم یا دوربین اینترنتی ، وسیله ای مناسب برای برقراری ارتباط به واسطه اینترنت و از راه دور است که به دو نوع خارجی و یا داخل خود دستگاه هایی نظیر لپ تاپ ، موبایل و …مورد استفاده قرار میگیرد. اما در کنار مزایای بی شمار این وسیله ارتباطی، استفاده از این وسیله و فعال بودن آن تبدیل به خطر امنیتی در میان کاربران اینترنت شده است. دلایل امنیتی زیادی برای عدم استفاده از وب کم وجود دارد که در ادامه این پست، دلایل و نحوه غیرفعال کردن وبکم را می خوانید.

خطرات استفاده از وبکم و نحوه غیرفعال کردن وبکم کامپیوتر و لپ تاپ

وبکم ها تقریبا از اجزای ثابت بسیاری از موبایل ها، لپ تاپ ها و سایر وسایل ارتباطی شده اند و همان طور که با گذاشتن پسورد روی فایل های سیستم عامل، سعی داریم اطلاعات خود را ایمن کنیم، لازم است نسبت به دلایل و نحوه غیرفعال کردن وب کم ها جهت ایمنی بیشتر، آگاهی داشته باشیم.

چرا باید وبکم را بعد از استفاده ، غیرفعال کنیم؟

حضور دوربین و وبکم ها روی کامپیوتر و لپ تاپ، خطرات امنیتی زیادی دارد. روشن ماندن چراغ وبکم، بعد از استفاده از این وسیله نیز سبب سواستفاده های زیادی شده است. راه حل ساده برای رفع این مشکل ، خاموش کردن وب کم های خارجی است؛ اما برای دوربین هایی که داخل لپ تاپ یا کامپیوتر وجود دارند، خطرات امنیتی بیشتری وجود دارد. چرا که اغلب کاربران تصور می کنند که با خاموش کردن لپ تاپ یا تبلت، وبکم نیز غیرفعال میشود؛ حال آن که بسیاری از سواستفاده ها زمانی صورت میگیرد که سیستم شما خاموش شده است. وبکم ها ، نظیر قابل هک بودن موس و کیبورد کامپیوتر، هدف عکسبرداری بسیاری از هکر ها هستند و به این وسیله از کاربران اینترنت، سو استفاده می کنند.

 

چگونه وبکم را غیرفعال کنیم؟

برای وبکم های خارجی تنها کافی است با خاموش کردن دکمه پاور روی دستگاه، آن را غیرفعال کنید. اما برای لپ تاپ و کامپیوتر، لازم است از طریق تنظیمات داخلی دستگاه و به شکل زیر عمل کنید:

غیرفعال کردن وبکم در لپ تاپ

برای غیرفعال کردن وبکم در لپ تاپ راه های زیادی وجود دارد؛ ساده ترین راه ، غیرفعال کردن وبکم از طریق سیستم عامل است. در ویندوز ۱۰ از طریق منو استارت، webcam را تایپ کنید و از میان نتایج Webcam privacy settings را انتخاب کنید. به دنبال گزینه Let apps use my camera بگردید و آن را off یا خاموش کنید.

 

اموزش غیر فعال کردن وبکم کامپیوتر و لپ تاپ وتهدیدات حریم شخصی

 

همچنین می توانید با راست کلیک روی Start و انتخاب Device Manager ، به دنبال گزینه Imaging Devices  بگردید. روی device راست کلیک کنید و با انتخاب Disable  و سپس تایید آن با Yes ، وبکم را غیرفعال کنید.

دقت داشته باشید که این تنظیمات با ری استارت شدن کامپیوتر و یا نصب آپدیت جدید، تغییر می کند.

 

اموزش غیر فعال کردن وبکم کامپیوتر و لپ تاپ وتهدیدات حریم شخصی

 

کاربران ویندوز از طریق BIOS ویندوز نیز می توانند وبکم را غیرفعال کنند. دسترسی به این بخش به نوع سخت افزار هر سیستم مربوط است؛ با این حال به صورت معمول با فشردن کلید F2 یا Del می توانید به BIOS دسترسی پیدا کنید.

بعد از دسترسی به این بخش ، به دنبال گزینه ای مرتبط با camera نظیر CMOS camera باشید. integrated camera یا webcam نیز می توانند از گزینه های ممکن باشند. برای جست وجو در BIOS از فلش های بالا و پایین کیبورد استفاده کنید. در صورتی که موفق به پیدا کردن گزینه مرتبط نشدید، می توانید به وب سایت سازنده لپ تاپ مراجعه کنید.

غیرفعال کردن وبکم در Mac OS X

کاربران مک می توانند از اسکریپت isightdisabler جهت غیرفعال کردن درایور iSight استفاده کنند.

غیرفعال کردن وبکم در لینوکس

کاربران لینوکس نیز می توانند از دستور زیر در پنجره command استفاده نمایند:

sudo modprobe -r uvcvideo

( در دستور فوق سبب فعال شدن مجدد دوربین میشود -r حذف)

غیرفعال کردن وبکم با پوشش یا کاور مناسب

در صورتی که غیرفعال کردن وبکم از طریق بخش های سیستمی برای شما وقت گیر است و یا فکر می کنید که ممکن است غیرفعال سازی وبکم را فراموش کنید، می توانید وبکم لپ تاپ یا کامپیوتر را با یک کاور و یا برچسب بپوشانید

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /