حفظ امنیت کامپیوتر دراینترنت

در این مقاله سعی شده است با معرفی برنامه ها وراهکارهای کاربردی این امکان را می دهیم تا امنیت شما در اینترنت فراهم کنیم.

ویروس چیست؟
ویروس کامپیوتری برنامه‌ای است که می‌تواند نسخه‌های اجرایی خود را در برنامه‌های دیگر قرار دهد. هر برنامه آلوده می تواند به نوبه خود نسخه‌های دیگری از ویروس را در برنامه‌های دیگر قرار دهد و تکثیر شود. ویروس یا بد افزار قابلیت تغییر کارکرد برنامه‌های ویندوز و تخریب آن‌ها را دارد. به یاد داشته باشید بیشترین راه نفوذ ویروس، از طریق اینترنت به کامپیوتر میزبان است.

قدم اول: نصب آنتی ویروس

اشتباه نکنید، این یک مقاله بر پایه مباحث کلیشه‌ای نیست! نصب نرم افزار آنتی ویروس و استفاده از فایر وال را می‌توان اولین قدم برای داشتن یک کامپیوتر ایمن در مقابل حملات ویروس‌ها و مالورها و جلوگیری از ورود هکرها دانست.
اگر بخواهیم وظایف یک آنتی ویروس را به ترتیب نام ببریم، می‌توان این‌چنین گفت:

–  جلوگیری از ورود ویروس‌ها به کامپیوتر: این امر هم جلوگیری از ورود ویروس از طریق شبکه اینترنت و هم جلوگیری ورود بد افزارها از طریق اتصال وسایل خارجی مانند فلش مموری‌هاست.

– پاک کردن و قرنطینه فایل‌های مشکوک به بد افزار: ویروس و یا بد افزار پس از شناسایی توسط آنتی ویروس از روی هارد دیسک پاک و یا قرنطینه می‌شود که اکثر آنتی ویروس‌ها برای پاک کردن و یا قرنطینه از کاربر با پیغامی اجازه می‌گیرند اما قرنطینه به معنی پاک کردن کامل ویروس نیست، همان‌طور که از اسم آن معلوم است، ویروس یا بهتر است بگوییم فایل‌های مشکوک به بد افزار به حالت قرنطینه شده در ویندوز باقی می‌مانند و پاک نمی‌شوند – شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که دلیل این امر چیست؟ برای مثال خیلی از موارد پیش آمده که آنتی ویروس‌ها با فایل‌های با پسوند dll رو به رو شده و آن‌ها را به عنوان ویروس معرفی می‌کنند که در خیلی از موارد این چنین نیست! تمام برنامه‌های یافت شده توسط آنتی ویروس خاصیت مخرب بودن ویندوز را ندارند. به همین علت آنتی ویروس این برنامه‌هارا قرنطینه می‌کند تا در صورت درخواست کاربر آن برنامه یافت شده و اجازه اجرا داشته باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک آنتی ویروس خوب: یکی از مهم‌ترین رقابت‌های شرکت‌های تولید کننده آنتی ویروس، ساخت موتورهای پر سرعت و در عین حال دقیق است، یک آنتی ویروس خوب قابلیت تشخیص کامل ویروس‌ها و یافت آن‌ها در هارد دیسک را دارد. همچنین باید توجه داشت که آنتی ویروس از شرکت سازنده آن ساپورت خوبی شود و آپدیت‌های روزانه منظمی ارایه دهد، آنتی ویروس موظف است از ورود ویروس‌ها به سیستم شما محافظت کند.

بیش از دویست هزار ویروس کامپیوتری تاکنون شناخته شده و این تعداد هر روز افزایش می‌یابد

معرفی آنتی ویروس
اگر کاربر خانگی هستید و استفاده شما از اینترنت به نوعی عام است، پیشنهاد ما نصب آنتی ویروس‌های رایگان برای شماست. این نکته را در نظر داشته باشید که منظور از آنتی ویروس رایگان، یک نمونه کرک شده نیست! آنتی ویروس‌های کرک شده همان آنتی ویروس‌هایی هستند که برای نسخه اورجینال آن‌ها باید هزینه کنید اما هکرها این برنامه‌ها را کرک کرده و به صورت غیر مجاز در اختیار کاربران قرار می‌دهند که ما استفاده از این دسته از آنتی ویروس‌ها را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم، دلیل آن هم مشکلات پشتیبانی شرکت از نرم افزار است زیرا اکثرا شرکت‌ها پس از اولین آنلاین شدن شما به اینترنت متوجه کرک بودن آنتی ویروس نصب شده روی سیستم شده و نمی‌گذارند که شما نرم افزار خود را به روز رسانی کنید و فایل‌های جدید مقابله با ویروس را بارگیری کنید. همچنین امکان بلوک شدن نرم افزار وجود دارد که با این اتفاق شما باید دست به دامن آپدیت‌های آفلاین که غیر مطمئن هستند شوید. اما اگر استفاده شما بیش از استفاده یک کاربر خانگی است و سیستم یک نمونه اداری و یا سرور است، پیشنهاد می‌کنیم از آنتی ویروس‌های پروفشنال یا ورژن کامل استفاده کنید که البته شامل هزینه‌های سالیانه نیز می‌شود!
اما همان‌طور که گفته شد اگر کاربر خانگی هستید، پیشنهاد ما استفاده از آنتی ویروس‌هایی است که ماهیت آن‌ها رایگان بودن است و برای کاربران خانگی فوق العاده و کاربردی است.

چند نمونه از بهترین آنتی ویروس‌های رایگان

1- Microsoft Security Essentials

آنتی ویروس MSE یکی از بهترین آنتی ویروس‌های رایگان است که به خوبی می‌تواند از پس تمام ویروس‌ها و مالورها بر آید و یکی از پر طرفدارترین و پر کاربردترین نرم افزارها در این بخش است.

2- Bitdefender – Free Edition

بیت دفندر هم یکی از بهترین آنتی ویروس‌های موجود است که پشتیبانی دیتا بیس این آنتی ویروس مثال زدنی است.

3- AVG – Free Edition

آنتی ویروس اِی‌وی‌جی هم از خوب‌های بازار است که تا کنون یکی از پر طرفدارترین‌ها بوده اما متاسفانه چند سالی است که ایران جزو تحریم‌های این شرکت قراردارد و فایل‌های آپدیت را روی آی‌پی ایران بسته است. اگر تمایل به نصب این برنامه دارید، توجه کنید که راه‌های آپدیت این برنامه آسان نیست. Firewall و Anti Spam در نسخه رایگان این نرم‌افزار غیرفعال شده است.

4- Avast

این نرم افزار هم جزو یکی از بهترین‌هاست که از رقیبان آنتی ویروسی خود هیچ چیزی کم ندارد. در نسخه رایگان این آنتی ویروس، Firewall و Anti Spam نیز فعال است.

5- Avira – Free Antivirus

آویرا این قدرت را دارد که هر گونه حرکت مخفیانه در سیستم‌عامل را ردیابی و برچسب‌گذاری کند.

پیشنهاد نویسنده: 

Microsoft Security Essentials

مزایای نرم افزار MSE

1- امکان به روز رسانی مستقیم نرم افزار از گزینه Windows Update واقع در کنترل پنل (به دلیل آنکه این نرم افزار از محصولات شرکت مایکروسافت است، امکان به روز رسانی این برنامه و آپدیت‌های نرم افزاری در ویندوز آپدیت وجود دارد).

2- به روز رسانی‌های منظم و حجم بالا که نشان دهنده فعال بودن و قابل اطمینان بودن نرم افزار است.

3- رابط کاربری ساده که کاربر را با استفاده از منوهای بدون کاربرد و غیر ضروری سردرگم نمی‌کند.

4- کم حجم بودن و سبک بودن برنامه که باعث کند شدن سیستم عامل نمی‌شود، به طوری که به هیچ عنوان متوجه نصب بودن یک آنتی ویروس روی سیستم‌تان نمی‌شوید!

ای تی رسان

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /