تنظیم هسته پردازنده برای اجرای برنامه ها در ویندوز

تنظیم هسته پردازنده برای اجرای نرم افزاری خاص در ویندوز ، شاید عده معدودی از شما که الان دارید این متن رو می خونید می دونستید که چنین چیزی هم ممکنه . خب پردازنده های دو یا چند هسته ای این قابلیت رو دارن که هر هسته روی یک کار یا نرم افزار متمرکز بشه تا عملکرد کلی سیستم بهتر بشه . مدیریت این پردازنده ها و هسته هاشون توسط خود سیستم عامل ویندوز یا مک صورت میگیره و نیازی به دخالت شما نیست اما بعضی وقتا حالا چه از روی کنجکاوی و تحقیق چه در مواقعی خاص شاید دوست داشه باشید که تنظیم هسته پردازنده رو خودتون انجام بدید .

نحوه تنظیم هسته پردازنده برای پردازش های خاص در ویندوز 7

برای این کار ابتدا به به تسک منیجر Task Manager برید . با زدن کلید های ترکیبی Ctrl + Alt + Del و یا ساده تر از اون Ctrl + Shift + ESC می تونید مستقیم به تسک منیجر برید .

در ویندوز سون ، یا به تب Processes برید و روی هر پردازشی که دوست دارید کلیک راست کنید و گزینه Set Affinity کلیک کنید . یا در تب Application روی نرم افزاری که می خواید کلیک راست کنید و آخرین گزینه که Go to Process هست رو بزنید . می بینید که پنجره ای مثل شکل زیر باز میشه و ازتون می پرسه که دوست دارید کدوم هسته پردازشی ، نرم افزاری که انتخاب کردید رو پردازش کنه . CPU 0 یعنی هسته اول و  CPU 1 یعنی هسته دوم . به همین سادگی تنظیم هسته پردازنده انجام میشه .نحوه تنظیم هسته پردازنده برای پردازش های خاص در ویندوز 8

در ویندوز 8 هم همین رویه رو باید طی کنید اما با یه فرق . در تسک منیجر باید به تب Details برید یا اینکه روی یکی از نرم افزار ها کلیک راست کنید و به گزینه Go to Details برید و بقیه ماجرا . 

تاثیر تنظیم هسته پردازنده در عملکرد کلی

اگه الان تسک منیجر رو باز کنید و گراف هسته های پردازنده تون رو نگاه کنید تقریبا شبیه به هم هستن . حالا من برای امتحان ، دو تا نرم افزار رو با دو هسته پردازشی مجزا اجرا می کنم تا ببینیم چی میشه . نرم افزار Microsoft Security Essentials رو روی یه هسته و نرم افزار Disk Defragmenter رو با یه هسته دیگه اجرا میکنم . حالا برنامه داخلی Resource Monitor رو باز میکنم تا تاثیر تنظیم هسته پردازنده رو بهتر ببینیم . منیوی استارت و در قسمت سرچ بنویسید Resource monitor و بازش کنید . 

تو تب CPU برید . می بینید که گراف هسته ها باهم فرق داره و هر هسته داره کار خودشو میکنه .

بعضی از دوستان میگن که تنظیم هسته پردازنده برای اجرای نرم افزارها کار بیهوده ایه و بعضی دیگه میگن به خاطر وجود برخی از نرم افزارها که 100 درصد CPU رو اشغال میکنن می تونیم از قابلیت Set Affinity برای تنظیم هسته پردازنده استفاده کنیم و به عملکرد دلخواه برسیم . به هر حال این کار خیلی هم توصیه نمیشه ضمن اینکه Set Affinity وقتی که اون نرم افزار بسته بشه یا سیستم ریست بشه دوباره به حالت پیش فرض خودش بر میگرده .

در انتها لازمه بگم که کامپیوتر و یا لپ تاپ هایی که پردازنده های 4 هسته ای دارن ، 4 هسته دیگر هم به صورت مجازی به نام Thread توسط ویندوز ساخته میشه . مجموعا ویندوز ، هشت هسته رو شناسایی میکنه . تو این حالت در گزینه processor Affinity شما 8 تا هسته می بینید . cpu 0 , cpu 1 , cpu 2 , … . نکته مهم اینه که cpu 0 هسته واقعیه و cpu 1 هسته مجازی و cpu 2 هسته واقعی و cpu 3 هسته مجازی و به همین ترتیب .

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /