ترفندهای جدید سیستم عامل مکینتاش

یکی از امکانات سیستم‌عامل Mac OS X نمایش فهرستی از فایل‌ها و برنامه‌هایی است که اخیرا مورد استفاده کاربران در سیستم‌عامل قرار گرفته ‌است.

(دسترسی به این فهرست با کلیک روی آیکون apple در سمت چپ و مراجعه به منوی Recent items امکان‌پذیر است) این فهرست ممکن است برای دسترسی مجدد به برنامه‌ها و فایل‌های موجود در آن سودمند باشد،

اما برخی کاربران تمایلی به نمایش آن ندارند و ترجیح می‌دهند کسی نتواند از بخش‌ها و برنامه‌هایی که مورد استفاده قرار داده‌اند، مطلع شود. چنانچه شما هم جزو این دسته از کاربران هستید، می‌توانید با استفاده از روش زیر، نمایش موارد موجود در این فهرست را غیرفعال کنید:

۱‌ـ‌ به بخش تنظیمات سیستم‌عامل “system preferences” بروید.

۲‌ـ‌ گزینه general را انتخاب کنید.

۳‌ـ‌ در پنجره به‌نمایش درآمده در بخش recent items، گزینه None را از فهرست کشویی انتخاب و درنهایت تغییرات را ذخیره کنید.

۴‌ـ‌ از این پس چنانچه روی آیکون Apple کلیک کنید، منوی recent items را در فهرست مورد نظر مشاهده نخواهید کرد.

با Safari تصاویردسک تاپ را تغییر دهید.

چنانچه مایل به آراستن دسک‌تاپ خود هستید، ممکن است به امکانی که سالیان بسیار در اختیار کاربران ویندوز

قرار داشته، غبطه خورده باشید: کاربران ویندوز با استفاده از Internet Explorer می‌توانند بر روی هر

تصویری در محیط وب راست-کلیک نموده و با انتخاب گزینه Set As Background از فهرست منو، آن را

ذخیره نمایند. اکنون کاربران Mac نیز می‌توانند با استفاده از برنامه Safari 3 (که در زمان تهیه این مقاله در

مرحله بتا قرار داشت) از چنین قابلیتی بهره مند شوند.

 

با استفاده از دگمه Control یا راست-کلیک کردن بر روی یک تصویر و انتخاب گزینه Use Image As

Desktop Picture از منو، می‌توانید تصویر را ذخیره کنید (به بخش “دسک تاپ خود را بیارائید” مراجعه

فرمائید). برنامه Safari تصویر را به شکل Safari Desktop Picture.jpg در your user

folder/Library/Safari ذخیره می‌کند. سپس Safari دسک‌تاپ را به نحوی تنظیم می‌کند که تصویر

ذخیره شده جدید مورد استفاده قرار گیرد. به خاطر داشته باشید اگر تصویر مورد استفاده شما کوچکتر از درجه

وضوح صفحه نمایش باشد، تصویر نهایی شما بدنما و کدر خواهد بود، زیرا OS X تصویر را به تناسب صفحه

بزرگ خواهد کرد. به منظور جلوگیری از این متناسب سازی، بهتر است تصویری را انتخاب کنید که به بزرگی

درجه وضوح صفحه نمایش شما باشد که این مشخصات در پنجره الویت Displays درج شده است.

 

دستیابی سریع به زیرصفحات یک سایت

اکثر مرورگرهای وب برای به حداقل رساندن عمل تایپ در صورت در اختیار داشتن بخشی از نام سایت، باقی نام آن را حدس می‌زنند. کافیست بخشی از نام URL را تایپ کنید.

به عنوان مثال برای رسیدن به وب سایت گوگل جای تایپ http://www.google.com می توانید google را تایپ کنید. وقتی دگمه CTRL+Enter را فشار دهید، برنامه مرورگر http:// را به ابتدا و .com را به انتهای آدرس اینترنتی اضافه می‌کند.

آنچه تاکنون پوشیده مانده، امکان مشابهی در مرورگرهای OS X است که به همین شیوه می‌توانید به زیرصفحات یک وب سایت هم دست یابید. تصور کنید که می‌خواهید مستقیماً به مجموعه مقالات سایت الکس راس برسید.

در بسیاری از مرورگرها کافیست در قسمت آدرس اینترنتی therestisnoise/essays را تایپ کرده و دگمه Enter را فشار دهید؛

مرورگر به حدی هوشمند است که .com را پیش از / اول (و البته http:// را در ابتدای آدرس) قرار دهد. این ترفند در مورد اکثر مرورگرهای OS X که امتحان کردم صادق است به استثناء Firefox 2 موزیلا (درwww.getforefox.com) که هر آنچه بعد از / را نادیده گرفته و مستقیماً به صفحه اصلی سایت مورد نظر می‌رود.

اما برنامه‌های رایگان تحت اپل همچون Safari 2 یا ۳ ا(www.apple.com/safari)، برنامه ۱۵ دلاری شرکت The Omni Groupتحت نام OmniWeb 5.5.4، نسخه رایگان Camino 1.5.1 از شرکت The Camino Project،برنامه Opera 9.23 شرکتOpera Software و برنامه ۲۹ دلاری iCab 3.0.3 از شرکت Alexander Clauss همگی مستقیماً به صفحه مقالات وارد می‌شوند.

 

 

ترفندهای صفحه کلید برای فولدرهای iTunes

یا ظرفیت کتابخانه iTunes شما به حداکثر رسیده است؟ بهتر است موسیقی و فیلمهای خود را ابتدا به صورت playlist منظم نموده و سپس آنها را در فولدرها و زیرمجموعه فولدرها جای دهید. برای نمونه playlist های عادی و هوشمند را در صدر فولدرها و زیر مجموعه فولدرها را براساس نوع فیلم/موسیقی، نام هنرمند و غیره قرار داده‌ام. اگرچه این دسته بندی، دسترسی به مورد جستجو را آسانتر می‌سازد، با این وجود کلیک کردن مداوم بر روی فولدرها تا رسیدن به مورد مد نظر خسته کننده خواهد شد. ترفندهای عملی ذیل این روند را تسریع خواهند کرد.

فولدرهای iTunes همانند فولدرهای Finder’s List عمل می‌کنند که در صورت دارا بودن محتوی، مثلث کوچکی در سمت چپ نام فولدر نمایش داده می‌شود. با کلیک کردن بر روی این مثلث، محتوی این فولدر قابل مشاهده خواهد بود. با کلیک مجدد بر روی مثلث، محتوی فولدر بسته خواهد شد. با نگه داشتن دگمه Option ضمن کلیک کردن بر روی مثلث فولدر، نه تنها فولدر مورد نظر را باز می‌کنید، بلکه تمام زیرفولدرها و زیرفولدرهای درون آنها را تا انتهای سلسله فولدرها باز می‌کنید. بنابراین تنها با یک کلیک می‌توانید تمام محتوی یک فولدر را مشاهده یا پنهان نمائید.

یک میان بر دیگر نیز وجود دارد که مشابهی در Finder ندارد. اگر بر روی مثلث کنار نام پوشه در iTunes کلیک نمائید، مشاهده خواهید کرد که تمام فولدرهای هم ردیف آن باز خواهند شد. در نظر داشته باشید که این عملکرد در مورد ساب فولدرها صدق نمی کند. برای مثال اگر در زمان باز نمودن تمام فولدرها، ساب فولدرها باز بوده‌اند، در هنگام باز کردن مجدد فولدر اصلی، آنها همچنان باز می‌مانند. این روش زمانی کارآیی مفید دارد که شما برای مرتب کردن سریع فولدر خود، لازم است به لایه‌های زیرین فولدر بروید- با نگه داشتن و کلیک نمودن بر روی فولدر اصلی، کار شما ساده می شود. چه خوب بود اگر میان بر مشابهی برای حل معضل انبوه کارها بر روی میز من وجود دا

 

 

بایدها و نبایدهای نام گذاری فایل

هر روز بدون لحظه‌ای تردید برای فایلها و فولدرهای خود نامی انتخاب و آنها را ایجاد می‌کنید. درست است که در OS Xنام گذاری به سهولت انجام می‌شود، اما نکاتی فراسوی این قابلیت وجود دارد.

نام فایل یا فولدر را با نقطه آغاز نکنید. اگر در ابتدای نام فایل یا فولدر از نقطه استفاده کنید، Finder به شما اعلام می‌کند که چنین اسمی فقط برای استفاده سیستمی طراحی شده است (اگر اسم فایل یا فولدری با نقطه آغاز شده باشد در Finder غیر قابل رویت خواهد بود).

استفاده از دونقطه ممنوع – در هیچ کجای اسم T استفاده از دو نقطه(:) مجاز نیست زیرا Mac OS X از دو نقطه برای نشان دادن دایرکتوری (یا فولدر) در فایل‌سیستم OS X استفاده می‌کند، مانند Applications:Utilities. اگر اقدام به چنین نام گذاری کنید، پیام خطای مرموزی در مورد طول اسم فایل یا فولدر و نقطه گذاری آن دریافت خواهید کرد (به تصویر “اسامی غیرمجاز” رجوع کنید) و اسم مورد نام گذاری شده تغییر نخواهد کرد.

اگر حین استفاده از یک برنامه، درصدد ذخیره اسم فایل با دو نقطه باشید، Mac در بیشتر موارد به جای دو نقطه از خط تیره (-) استفاده می‌کند. در برخی برنامه‌ها از جمله Microsoft Word فقط یک صدای بیپ شنیده و دو نقطه مشاهده نخواهد شد.

نام‌های قابل انطباق با سیستم‌های گوناگون انتخاب کنید- گرچه دو نقطه تنها کاراکتری است که نمی‌توانید درOS X از آن استفاده کنید، بهتر است از استفاده از کاراکترهایی چون ستاره (*)، ( )، علامتهای نقل قول (“)، اسلش و بک‌اسلش (/ و)، سمیکولون ( ; )، راست خط ( | ) و علامت سئوال (?) پرهیز کنید. ویندوز XP چنین کاراکترهایی را برای استفاده سیستمی خود منظور داشته، بنابراین استفاده از این کاراکترها در اسم فایل OS X احتمالاً کاربراین ویندوز XP را در صورت دریافت چنین فایلهایی دچار مشکل خواهد کرد.

مختصر و مفید- سیستم Mac برای طول اسم فایل محدودیتی قائل می‌شود که البته سقف این محدودیت بسیار بالاست – در حدود ۲۵۵ کاراکتر، که البته از طول این پاراگراف بیشتر خواهد بود!

نامهای توصیفی انتخاب کنید- به جای استفاده از نام‌های طویل، نامهایی انتخاب کنید که راحت‌تر قابل جستجو باشند. برای مثال، اگر چه Beef Recipe (دستور پخت گوشت) به نظر یک اسم کاملاً مناسب می‌آید، به هنگام جستجو Beef Recipe 17 چندان دقیق و کاربردی به نظر نمی‌رسد. به جای آن سعی کنید از اسمی به مراتب واضح تر مثل Braised Beef with Broccoli [5 stars] (گوشت قرمز نیم پز با بروکلی ]۵ ستاره[) استفاده کنید.

اسامی غیرمجاز – اگر با چنین پیام خطای عجیبی مواجه شدید،
بی گمان سعی در استفاده از دو نقطه (:) در اسم فایل یا فولدری
را داشته‌اید. OS X از استفاده از برخی کاراکترها در اسامی ممانعت می‌کند.

 

همه جا از امکانات iWork بهره‌مند شوید

یکی از قابلیتهای قوی iWork 08 ابزار Instant Alpha است که در منوی Format قرار دارد. به کمک Instant Alphaمی‌توانید پیش زمینه یک تصویر را شفاف نمایید. می‌توانید پس از شفاف‌سازی، آبجکت پس زمینه را جلوی پیش زمینه‌های مختلف قرار دهید. برای مثال می‌توانید مجسمه آزادی را جلوی بندرگاه لس‌آنجلس یا تصویر گربه‌تان را روی پیش زمینه سفید نامه‌های خانوادگیتان قرار دهید. استفاده از Instant Alpha آسان می‌باشد- با کلیک کردن و حرکت روی محدوده مورد نظر، آن را شفاف نمائید. نتایج به دست آمده قابل مقایسه با ساعتها کار با برنامه Adobe Photoshop(که البته ۵۷۰ دلار بیشتر از برنامه ۷۹ دلاری iWork 08 کارخانه Apple هزینه در بردارد) نیست اما در بیشتر موارد کیفیت آنها مقبول است.

با توجه به سهولت استفاده از Instant Alpha ممکن است برای کارکردن با iWork 08 به منظور تهیه تصاویری برای استفاده با برنامه‌های دیگر به وجد آمده باشید. چنین راه حلی معمولاً اگر تصاویر را در Pages 08 یا Numbers 08ویرایش کنید، جواب می‌دهد. اگر از Keynote استفاده کنید، متوجه می‌شوید که به هنگام کپی و paste کردن تصویر، یا تصویر را به صورت اصلی یا در قطع ویرایش شده با پیش زمینه سفید مشاهده خواهید کرد.

Ken Derrik در KeynoteUser.com ترفندهایی گوناگون برای حل این مشکل یافته است. اولا، می‌توانید تصویر خود را ازKeynote در Pages یا Numbers کپی و paste کرده و سپس با کپی کردن، آن را به مقصد مورد نظر منتقل کنید. در ضمن می‌توانید شکل و قواره جدیدی به تصویر ویرایش شده خود بدهید. هر ترکیبی که دوست دارید انتخاب کرده، هرچند که شکل مستطیل به مراتب بهتر است و در قسمت Graphic Inspector برای پر کردن فضای درون آن از گزینه None استفاده کنید. این حجم میان تهی را روی تصویر ویرایش شده قرار داده و سپس هر دو آبجکت را انتخاب نموده و دگمهترفندهای جدید سیستم عامل مکینتاش-C را فشار دهید. وقتی به برنامه مقصد بازگشته و عمل paste را انجام می‌دهید متوجه خواهید شد که پیش زمینه شفاف حفظ شده است. به خاطر داشته باشید که برنامه‌ای که تحت آن عملیات paste را انجام می‌دهید باید با تصاویر کانال آلفا همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت، پیش زمینه‌ای تیره در پشت تصویر بریده شده، مشاهده خواهد شد. (برنامه Microsoft Word 2004 نمونه بارزی از این ناهمخوانی است)

 

 

اسلایدهای فوری Keynote از تصاویر

شاید اتفاق افتاده که بخواهید از ابزار Keynote برای به نمایش درآوردن تعدادی تصویر(screen-shots) و یا حاشیه نویسی برخی عکسها استفاده کنید. اگر چنین است احتمالاً زمان طولانی را صرف وارد کردن تک تک تصاویر و یا برداشتن و قرار دادن جداگانه آنها در اسلایدهای از پیش آماده کرده‌اید. اما دیگر لازم به چنین کار طاقت فرسایی نیست. این هم یک ترفند سریع برای استفاده از Keynote 08 که بخشی از iWork 08 می‌باشد. (macworld.com/3043) این روش در مورد Keynote 3 هم صدق می‌کند.

ابتدا مطمئن شوید که در صفحه Navigator یا Light Table قرار دارید (View:Navigator یا View:Light Table) این ترفند در صفحه Outline یا Slide Only کاربردی ندارد. به Finder مراجعه کرده و تمام تصاویری را که برای تهیه اسلاید خود در نظر دارید انتخاب کنید. اگر Keynote در حالت Navigator قرار داشته باشد، مجموعه انتخابی خود را به ستون Slide منتقل کنید. اگر در حالت Light Table قرار دارید، تصاویر انتخابی را به محل light-table منتقل کنید. برنامه Keynote تصاویر را وارد کرده و هر کدام از آنها را در اسلایدهای تعبیه شده قرار می‌دهد (به ” اسلایدهای فوری Keynote نگاه کنید).

تصاویر به صورت از پیش تعریف شده در مقابل فیلدهای اسلاید (همچون سرتیتر، زیرنویس، bullet و غیره) قرار می‌گیرند. لازم است که تک‌تک تصاویر را انتخاب نموده و به لایه قبلی (Arrange:Send To Back) منتقل کنید. اگر ترجیح می‌دهید که پیش زمینه اسلایدها عاری از هرگونه رنگی باشد، یک اسلاید جدید ایجاد کرده و نسخه اصلی آن را روی بی رنگ تنظیم کنید (بر روی دگمه Masters نوار ابزار کلیک کرده و گزینه Blank را انتخاب کنید). سپس تصاویر خود را وارد اسلاید کنید.

اسلایدهای فوری Keynote آیا در نظر دارید یک سری تصاویر گرافیکی یا
عکسها را به صورت جداگانه تحت Keynote به نمایش بگذارید؟
فقط کافی است آنها را از Finder کشیده و مستقیماً به ستون Keynote’s Slide منتقل کنید.

 

ترفندهای کاربردی

 

تایپ کردن لوگوی اپل : Shift+option+K
گرفتن اسکرین شات از کل صفحه : Shift+Command+3
گرفتن اسکرین شات از قسمتی از صفحه : Shift +command+4

شاید بعضی وقتها شده که صدای ولوم مک شما را اذیت کرده باشه ، ولی نمی خوایید برای همیشه خاموشش کنید ! فقط کافیه هنگام کم و زیاد کردن صدا ، Shift رو نگه دارید ، میبینید که صداش قطع شده.

اگر دکمه های Command+Tab رو با هم بگیرید ، لیست برنامه های در حال اجرا رو براتون میاره ، که میتونید هر کدوم رو که خواستید انتخاب کنید ؛ برای محاسبات کلی ، میتونید از Spotlight استفاده کنید . { بعنوان مثال ۸*۸ رو بهتون ۱۶ جواب میده }

اگر از رنگ اصلی صفحه دسکتاپ مکتون خسته شدین کافیه دکمه های Control+option+command+8 رو با هم بگیرید تا صفحه بصورت نگاتیوی در بیاد!

در سیستم‌عامل مک ابزاری با نام ماشین زمان (Time Machine) برای پشتیبان‌گیری از سیستم‌عامل وجود دارد. برنامه کاری پیش‌فرض ماشین ابزار به این صورت است که به صورت خودکار هر ساعت یک بار نسخه پشتیبان تهیه کند ؛ اما با کمی دستکاری می‌توانید کاری کنید که این فاصله زمانی بر اساس تمایل شما کم یا زیاد شود. به هر عنوان مثال هر نیم ساعت پشتیبان‌گیری صورت بگیرد. برای این کار باید وارد پایانه (Terminal) بشوید و دستور زیر را به صورت پشت سر هم وارد کنید:

sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.backupd-auto StartInterval -int 1800

در دستور بالا عدد ۱۸۰۰ به ثانیه است و نشانگر نیم ساعت است. اگر می‌خواهید فاصله زمانی دیگری را تعریف کنید، آن را به صورت ثانیه به جای ۱۸۰۰ بزنید. فقط دقت داشته باشید که به درستی از دستور sudo استفاده کنید؛ زیرا این دستور یک دستور سطح سیستمی و استفاده نادرست ممکن است که مشکل ایجاد کند.

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /