اموزش استفاده از Google Docs و Office Web Apps به جای Microsoft Office

هر سال یا هر چند سال یک بار ، مایکروسافت شروع به عرضه نسخه جدید محصولات پرطرفدار خود می کند . ویندوز ، آفیس و … . برای هر کدام از این محصولات نیز با صرف هزینه های هنگفت تبلیغات صورت می گیرد تا کاربران به خرید آنها ترغیب شوند ( البته باز هم به جز کشور ما ) . اما آیا واقعا نیازی به خرید نسخه های جدید این محصولات هست ؟ در این مطلب تمرکز خود را بر روی بسته نرم افزارهای دفتری آفیس گذاشته ایم و اینکه چگونه می شود از دیگر ابزارهای جایگزین و رایگان استفاده کرد .

 

۱- قیمت بالای آفیس

 

اگر در کشوری باشید که به قوانین کپی رایت احترام گذاشته می شود ، مجبور به خریدن آفیس خواهید بود . اما قیمت این بسته بسیار بالاست . نسخه ۲۰۱۳ آن چیزی حدود ۲۲۰ دلار هزینه خواهد داشت . آن هم فقط برای یک کامپیوتر .

 

گزینه دیگری هم وجود دارد که با نام آفیس ۳۶۵ شناخته می شود . در واقع یک نسخه آنلاین از آفیس و البته نه با همه ی آن قابلیت هایی که آفیس دسکتاپی در اختیار شما قرار می دهد . استفاده از آفیس ۳۶۵ هم در ماه حدود ۱۰ دلار و در سال حدود ۱۰۰ دلار برای تان هزینه خواهد داشت .

 

۲- نیازی به امکانات زیاد دارید یا خیر ؟

 

نسخه کامل آفیس قابلیت های بسیار زیاد و تنظیمات پیشرفته ای را در اختیار شما قرار می دهد که نه در گوگل داکز پیدا می شود و نه در وب اپلیکیشن های آفیس . به عنوان مثال اگر در حال نوشتن یک کتاب هستید و احتیاج به ساختن یک ایندکس در ورد دارید ، یا اینکه می خواهید به مدیریت بانک های اطلاعاتی در اکسس بپردازید و یا اینکه نیاز به استفاده از ماکروهای پیچیده در اکسل دارید ، پس راهی به جز خرید بسته کامل آفیس برای تان نخواهد ماند .

 

در عوض اگر کارتان تنها نوشتن متون ساده ، ساخت اسلایدشوهای استاندارد و یا نوشتن فرمول های ریاضیات در صفحات گسترده است ، باید بدانید که گوگل داکز و آفیس تحت وب هم این کارها را برای تان انجام خواهند داد . همچنین گوگل داکز می تواند فایل های شما را با فرمت برنامه های آفیس ذخیره کند . آفیس تحت وب هم که دیگر نیازی به گفتن ندارد . چون ساخت خود مایکروسافت است و بنابراین سازگاری خوبی با نسخه کامل آفیس خواهد داشت . شما حتی می توانید پروژه های خود را به صورت یک صفحه وب میزبانی کنید تا بتوانید آن را به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارید .

 

 

خلاصه اگر کار حرفه ای با برنامه های موجود در بسته آفیس انجام می دهید که هیچ جایگزینی برای آنها پیدا نمی شود ، ظاهرا باید نسخه های جدیدتر را خریداری کنید . یا نهایتا دانلود کرده و با یک کرک از زیر پرداخت ۲۲۰ دلار فرار کنید

 

اما شاید شما هم مثل من یک نویسنده وبلاگ باشید . بنابراین نیازی به امکانات زیاد و پیچیده ای برای نوشتن متون خود نخواهید داشت .

 

شاید دو موردی که در بالا بیان شدند ، بتوانند شما را قانع کنند که به گزینه های دیگری هم فکر کنید . مثلا استفاده از گوگل داکز یا اپلیکیشن های تحت وب آفیس یا حتی برنامه های رایگانی مثل لیبره آفیس و یا Abiword .

 

به عنوان مثال گوگل داکز کاملا رایگان است و همچنین قابلیت های خوبی را اختیار شما قرار می دهد . حتی با آن می توانید فرمول های ریاضیات را در متون خود وارد کنید . همچنین دستگاه های زیادی نیز تحت پوشش گوگل داکز قرار دارند . حتی تبلت ها و اسمارت فون ها که با استفاده از آنها می توانید به راحتی داکیومنت های خود را مشاهده کنید .

 

مایکروسافت هم با ارائه اپلیکیشن های تحت وب خود که با نام Office Web Apps شناخته می شوند ، سعی در رقابت با گوگل داکز دارد . اپلیکیشن تحت وب آفیس نیز کاملا رایگان است . این نسخه نیز به مانند گوگل داکز از امکانات خوبی بهره می برد و حتی برای کسانی که با ظاهر برنامه آفیس عادت کرده اند شاید مناسب تر باشد .

 

پس به جای اینکه هر وقت مایکروسافت نسخه جدیدی از آفیس را منتشر کرد پول بپردازید و یا بخواهید در ده سال آینده حدود ۱۰۰۰ دلار برای آفیس ۳۶۵ هزینه کنید ، بهتر است نسخه های رایگان را در نظر داشته باشید تا پول تان را صرفه کارهای دیگری کنید .

 

 

مزایای نسخه های تحت وب

 

علاوه بر رایگان بودن ، نسخه های تحت مزایایی نسبت به نسخه ی کامل آفیس دارند . مثلا از هر جایی می توانید به پروژه های خود دسترسی داشته باشید . هم گوگل داکز و هم آفیس تحت وب ، امکان کار چند نفره و به صورت همزمان روی یک پروژه را از طریق اینترنت در اختیارتان خواهند گذاشت . همچنین اگر از نصب کردن نرم افزارها متنفرید ، نسخه های تحت وب یک امتیاز بزرگ برای شما محسوب می شوند . چون فقط کافیست که مرورگر خود را باز کرده ، وارد حساب کاربری گوگل یا مایکروسافتی خود شوید و کارتان را روی پروژه ها شروع کنید .

 

پروژه های شما به صورت دائم در حال همسان سازی با دستگاه های متصل به اکانت شما ( کامپیوترتان در منزل ، لپ تاپ تان در شرکت ) هستند . همانطور که گفتیم ، حتی از طریق تبلت یا اسمارت فون تان می توانید به پروژه های تان دسترسی داشته باشید .

 

نسخه های تحت وب خیال تان را از هر گونه آسیبی راحت می کنند . حتی اگر کسی لپ تاپ شما را به سرقت ببرد ، هارددیسک کامپیوترتان منفجر شود و یا حتی لپ تاپ تان زیر چرخ های کامیون برود و له شود ، هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد . با لاگین کرد به حساب کاربری خود می توانید دوباره به پروژه های تان دسترسی حاصل کنید .

 

حتی نبود برخی قابلیت های می تواند یک مزیت محسوب شود . یک محیط کار ساده ، سبک و به دور از هر گونه شلوغی و پیچیدگی ، برای کار کردن بسیار عالی خواهد بود .

 

 

پشتیبانی از حالت آفلاین

 

اگر اینترنت قطع باشد و یا به هر دلیلی به اینترنت دسترسی نداشته باشید ، دسترسی به پروژه ها می تواند در حالت آفلاین می تواند به یکی از گزینه های مهم برای شما تبدیل شود .

 

گوگل داکز از حالت آفلاین پشتیبانی می کند . البته تنها از طریق مرورگر کروم می توانید به حالت آفلاین گوگل داکز دسترسی داشته باشید . به منظور فعال کردن این قابلیت باید به drive.google.com رفته و از پنل سمت چپ ، گزینه Offline را انتخاب کنید . سپس در قسمت سمت راست دکمه Enable Offline را کلیک کنید . اکنون می توانید به ایجاد ، مشاهده و ویرایش داکیومنت ها ، صفحات گسترده ، اسلایدشوها و … بپردازید . تغییراتی که روی پروژه ها اعمال می کنید ، به هنگام اتصال بعدی شما با سرورهای گوگل همسان سازی خواهند شد .

 

متاسفانه در حال حاضر ، آفیس تحت وب به شما امکان استفاده در حالت آفلاین را نمی دهد .

 

 

گوگل داکز در مقابل وب اپلیکیشن های آفیس

 

گوگل داکز در حال حاضر پیشتاز است . در واقع گوگل داکز قابلیت هایی را ارائه می دهد که هنوز در آفیس تحت وب ارائه نشده اند . به عنوان مثال ایجاد ، مشاهده و ویرایش پروژه ها به صورت آفلاین و یا قابلیت ذخیره خودکار که تغییرات شما را به صورت لحظه ای ذخیره سازی می کند . اما برای ذخیره تغییرات در آفیس تحت وب باید به صورت دستی روی گزینه Save کلیک کنید . بنابراین اگر ارتباط شما با اینترنت قطع شود و یا مرورگرتان کرش کند ، آخرین تغییرات انجام شده در گوگل داکز ذخیره می شوند ، اما در آفیس تحت وب اینگونه نخواهد بود . گرچه اپلیکیشن ورد آفیس ، قابلیتی به نام Document Recovery دارد که ممکن است به شما کمک کند . قابلیت داکیومنت ریکاوری در بازه های زمانی خاص اقدام به ذخیره سازی پروژه شما می کند . به عنوان مثال هر ده دقیقه یک بار . ممکن است هفت الی هشت دقیقه از آخرین تغییر شما گذشته باشد . در این مدت تغییرات شما ذخیره نمی شوند . چون هنوز بازه زمانی ده دقیقه ای به پایان نرسیده است . اگر در این مدت مرورگر کرش کند یا هر اتفاق دیگری رخ دهد ، فقط تغییراتی که ۱۰ دقیقه پیش ذخیره کرده بودید قابلیت بازگردانی خواهند داشت . پس نتیجه می گیریم که این قابلیت به اندازه سیستم ذخیره سازی لحظه ای گوگل داکز مفید نیست .

 

 

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم ، رابط کاربری آفیس تحت وب برای کسانی مناسب است که به ظاهر نسخه دسکتاپی آفیس عادت کرده اند . اما یکی از مواردی که در شاید دیدنش در آفیس زیاد جالب به نظر نرسد ، وجود دکمه هایی است که به شما پیشنهاد می دهند تا پروژه تان را در نسخه دسکتاپی آفیس باز کنید . این دکمه ها همه جا وجود دارند و به شما یادآوری می کنند که در حال استفاده از آفیس کامل نیستید . در واقع آفیس تحت وب به نحوی به شما فشار می آورد تا نسخه کامل آفیس را خریداری کنید .

 

گوگل داکز از طریق گوگل درایو در دسترس می باشد . اپلیکیشن های تحت وب آفیس نیز از با سرویس اسکای درایو یکپارچه سازی شده اند .

 

دیگر جایگزین های رایگان

 

گوگل داکز و اپلیکیشن های تحت وب آفیس تنها گزینه های جایگزین آفیس دسکتاپ نیستند . جایگزین های زیادی وجود دارند . اما ما به دو مورد از آنها که نسبت به بقیه شناخته شده تر هستند اشاره می کنیم .

 

LibreOffice : شاید نام لیبره آفیس هنگام کار کردن با توزیع های مختلف لینوکس مثل ابونتو شنیده باشید . لیبره آفیس بر پایه OpenOffice ساخته شده است . یک بسته نرم افزارهای دفتری قدرتمند که قابلیت های زیادی را در اختیار شما خواهد گذاشت . شاید نتوانید تمام قابلیت های آفیس دسکتاپ را در لیبره آفیس پیدا کنید ، اما مطمئنا قابلیت هایش از گوگل داکز و آفیس تحت وب بیشتر می باشند .

 

Abiword : یک واژه پرداز بسیار ساده ، سبک و کم حجم برای کار کردن با فایل های متنی ساده . آن را دانلود کنید و سادگی را دریابید .

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /