معرفی چهار افزونه مفید و کاربردی برای فایرفاکس

فایرفاکس هست و یک دنیا افزونه ی مفید و کاربردی که واقعا باید اعتراف کرد که از افزونه های همه مرورگرها دارای کیفیت بالاتری است . این کیفیت هم از لحاظ رابط کاربری می باشد و هم از نظر کارایی . شاید دلیل این کیفیت بالا به دلیل نظرات تیم بررسی افزونه های فایرفاکس باشد که هر افزونه ای را تک تک بررسی می کنند .در این مطلب می خواهیم چند افزونه مفید را به شما معرفی کنیم و در ادامه نیز آنها را بررسی خواهیم کرد

۱- افزونه Presentaion Mode

شاید چاره حل بسیار از مشکلات شما در این افزونه نهفته باشد . بگذارید اول یک سناریو برای درک بهتر کاربرد این افزونه طراحی کنیم .

شاید شما یک دانشجو باشید و یا در یک شرکت کار می کنید و یا قصد دارید در یک سمینار شرکت کنید . ممکن است که بخواهید با لپ تاپ خود یک یا چندین صفحه وب را به دیگران نشان بدهید . مسلما با تایپ اولین کلمه از آدرس مورد نظرتان در قسمت آدرس بار مرورگرتان ، تمامی سایت هایی که با آن حرف شروع می شوند لیست خواهند شد و ممکن است حتی در بین آنها آدرس هایی وجود داشته باشند که شما نخواهید کسی آنها را ببیند . حتی قابلیت پیشنهادهای موتور جستجوی پیشفرض مرورگرتان می تواند دردسرتان را بیشتر کنید . چون باز هم ممکن است که کلمات ناپسندی نمایش داده شوند .

اما چاره کار چیست ؟

برای اکثر مرورگرها تقریبا راهی را پیدا نکردم . اما اگر از فایرفاکس استفاده می کنید ، کارتان راحت است . چاره مشکل شما افزونه Presentation Mode است . برای شروع باید این افزونه را از پایان مطلب دریافت کنید و سپس آن را نصب کنید . برای نصب افزونه باید ابتدا آن را از حالت فشرده خارج کنید . سپس فایل افزونه را روی پنجره فایرفاکس کشیده و رها کنید . اکنون سپس روی دکمه Install Now کلیک کنید .

اکنون باید آیکون این افزونه را در نوار افزونه ها مشاهده کنید .

در صورتی که نوار افزونه ها را نمی بینید ، باید از منوی اصلی فایرفاکس روی گزینه Options بروید و سپس گزینه Add-on bar را فعال کنید . البته روش میانبر آن نیز استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + / است .

هنگامی که افزونه نصب می شود ، آیکون آن متفاوت است و یک آیکون  ” ممنوع ” است که نشان می دهد که حالت Presentation Mode غیر فعال است . پس از کلیک روی آیکون افزونه ، شکل آن تغییر می کند و همچنین تمامی تب های شما پنهان می شوند . اکنون یک پنجره جدید را مشاهده خواهید کرد که انگار مثل این است فایرفاکس را از اول نصب کرده باشید . نه بوکمارک های تان را خواهید دید و نه دیگر خبری از جستجوها و تاریخچه وبگردی های تان است .

در واقع چند قابلیت درونی فایرفاکس در این حالت غیر فعال می شوند .

* قابلیت تکمیل خودکار آدرس ها و پیشنهاد جستجو که باعث نمایان شدن آدرس بوکمارک ها و تاریخچه وبگردی شما خواهد شد .

* غیر فعال کردن Speed Dial موجود در تب های جدید . همانطور که می دانید Speed Dial ، سایت هایی که به وفور توسط شما بازدید شده اند را نمایش می دهد .

* مخفی کردن نوار بوکمارک ها .

* پاکسازی تمامی جستجوهای انجام شده از طریق نوار جستجو . همچنین قابلیت پیشنهادهای جستجو ، در نوار جستجو نیز غیر فعال خواهد شد .

حالا اگر این حالت را فعال کرده و حروفی را در نوار آدرس تایپ کنید ، مشاهده خواهید کرد که هیچ چیزی نمایش داده نمی شود .

۲- افزونه Bookmark Dublicate Cleaner

یکی از امکانات مفید همه مرورگرها قابلیت بوکمارکینگ صفحات وب است . یعنی اگر در حال وبگردی با یک صفحه وب جالب برخورد کردید ، می توانید خیلی راحت آن را بوکمارک کرده تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید . اما اگر شما هم مثل من از مدت ها قبل شروع به جمع آوری تعداد زیادی بوکمارک کرده باشید ، مطمئنا مشکلات آن را خوب می دانید . پس از مدتی تعداد بوکمارک ها بسیار زیاد شده و احتمال وجود بوکمارک های تکراری و یا لینک های خراب در بین آنها بالا می رود .

اما اگر مرورگر فایرفاکس استفاده می کنید با استفاده از یک افزونه می توانید این مشکلات را حل کنید . نام این افزونه Bookmark Dublicate Cleaner است که می توانید آن را از پایان همین مطلب دریافت کنید .

پس از نصب افزونه می توانید به منوی Tools رفته و از آنجا روی گزینه Bookmark Duplicate Cleaner کلیک کنید . پس از کلیک روی این گزینه ، پنجره ای ظاهر می شود که دارای دو ستون است . در ستون سمت چپ لیست تمامی بوکمارک های مشابه یافته شده قرار می گیرد . حالا اگر روی یکی از این بوکمارک ها کلیک کنید ، در ستون سمت راست فولدرهایی را مشاهده خواهید کرد که آن بوکمارک ( به صورت مشابه ) در آن قرار گرفته است .

حالا کافیست که روی یکی از آیتم های موجود در ستون سمت راست کلیک کنید و سپس دکمه Delete را بزنید تا تمامی بوکمارک های مشابه پاکسازی شوند . به همین راحتی !

۳- افزونه Video Resumer

متاسفانه به دلیل فیلتر شدن یوتیوب در ایران و از آن بدتر سرعت بسیار فضاحت بار اینترنت در کشورمان مانع از دیدن کلیپ های این سرویس بزرگ ویدئویی در دنیا می شود . بسیاری از ما ممکن است که در هنگام دیدن یک کلیپ از یوتیوب ، به همان دلایلی که گفتیم ، از دیدن ادامه آن منصرف شویم و یا در اثر قطع شدن وی پی ان دیگر نمی توانیم کلیپ مورد نظرمان را ببینیم . حتی اگر شما این مشکلات را هم نداشته باشید ، ممکن است مرورگر شما کرش کند و یا اشتباهی آن صفحه ببندید .

مهم نیست که چه اتفاقی حین تماشای کلیپ ها رخ دهد . هر جای آن کلیپ که باشید ، افزونه Video Resumer تایم قطع شدن کلیپ را به صورت خودکار ذخیره کرده و پس از باز کردن مجدد صفحه کلیپ مذکور ، می توانید ادامه کلیپ را مشاهده کنید . البته به غیر از مواردی که خدمت شما عرض کردیم ، این افزونه یک مزیت دیگر هم دارد . اگر توجه کرده باشید ، اسلایدر یوتیوب که خط زمانی کلیپ ها را نشان می دهد ، از دقت بالایی برخوردار نیست و به نمی توانیم به دقت روی قسمت خاصی از آن کلیپ کلیک کنیم . به همین دلیل در اکثر مواقع یا چندین ثانیه بعد و یا چندین ثانیه قبل از قسمت دلخواه آن کلیپ بارگذاری می شود و حسابی اعصاب خوردکن است:)  اما با استفاده از Video Resumer دیگر این اتفاق نمی افتد .

البته این افزونه به صورت پیشفرض در حالت مرور خصوصی وب یا همان Private Mode کار نمی کند . برای فعال سازی این افزونه در حالت مرور خصوصی وب باید به صفحه افزونه ها رفته و روی گزینه Options مربوط به این افزونه کلیک کنید . سپس در صفحه باز شده گزینه Allow tracking video in private mode را فعال کنید .

۴- افزونه Prevent Tab Overflow

اگر از آن دسته افرادی هستید که در هنگام وبگردی مدام تب باز می کنند ، این افزونه به درد شما می خورد . اگر دقت کرده باشید ، هنگامی که تعداد تب های فایرفاکس از ۱۰ عدد بالاتر می رود ، تب های اضافی پنهان می شوند . در این هنگام دو دکمه در دو سمت نوار تب ها ظاهر می شوند که به شما کمک می کنند تا تب ها را اسکرول کرده و به تب های پنهان شده دسترسی حاصل کنید .

اما در مرورگرهای دیگری مثل گوگل کروم و یا اپرا این چنین نیست . به عنوان مثال اگر در مرورگر گوگل کروم تعداد خیلی زیادی تب نیز باز کنید ، باز هم همه ی تب ها نمایش داده می شوند . یعنی هر چقدر تب باز کنید ، تب های موجود در نوار تب ها کوچک تر خواهند شد .

اگر شما می خواهید که فایرفاکس نیز مانند کروم از این روش نمایش تب ها استفاده کند ، افزونه Prevent Tab Overflow یکی از بهترین هاست که حتی دارای تنظیمات نیز می باشد . برای شروع کار این افزونه را از پایان مطلب دریافت کرده و نصب کنید .

بلافاصله پس از نصب افزونه این قابلیت فعال خواهد شد و دیگر خبری از اسکرول کردن تب ها نخواهد بود . اما شما این امکان را خواهید داشت که تنظیمات مربوط به این قابلیت را نیز تغییر دهید . کافیست که به صفحه افزونه بروید و روی گزینه Options مربوط به این افزونه کلیک کنید . در صفحه جدید گزینه هایی را مشاهده خواهید کرد که مهمترین آنها مربوط حداقل سایز هر تب می شود .

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /