آیا نزدن کلید پمپ آب کولر باعث سوختن کولر می شود؟

خیـــــــــــــــــــــلی واسم جالبه ! یعنی واقعا واسم عجیبه که این ذهنیت از کجا اومده . سوختن کولر آبی بدون زدن کلید پمپ آب رو میگم . شما هم این جوری فکر می کنید ؟ احتمال خیلی زیاد جواب مثبته مگر اینکه رشته الکترونیک یا برق درس خونده باشید . چرایی این مسئله رو در ادامه میگم .

عملکرد پمپ آب کولر آبی چیست ؟

پمپ آب کولر کارش همونجور که از اسمش معلومه پمپاژ آب از کف محفظه کولر به سمت لوله های آب هست که از بالا روی پوشال کولر می ریزن . پمپ آب کولر یک موتوره که در یک جهت مشخص و با سرعت مشخص می چرخه ، برق 220 ولت می خوره و بدون واسطه به کلید پمپ آب در منزل شما متصل میشه . پمپ آب کولر از دو جزء اصلی تشکیل شده . یکی موتور گردان هست و یکی دیگه پره 3 تایی که توسط یه میله به موتور وصل شده . پمپ آب کولر در انتهای محفظه کولر قرار میگیره و آبی که اونجا جمع شده رو توسط پره 3 تایی به حرکت در میاره و به خروجی پمپ می فرسته . شلنگ آب کولر ( منظور شلنگ داخلی که به پمپ وصله نه شلنگ باریکی که از شیر آب به کولر اومده ) به همین خروجی وصل میشه و به 3 انشعاب تقسیم میشه و آب رو روی پوشال ها می ریزه . این آب برای مرطوب شدن پوشال و گرفتن حرارت محیط اطراف لازمه که باشه . این آب گرما رو میگیره و تبخیر میشه و این شکلی کولر هوای خنک شده رو داخل کانال می فرسته .

پمپ آب کولر ربطی به سوختن کولر ندارد

همین جا من اعلام می کنم که پمپ آب کولر از سیستم اصلی کولر جداست و این دو تا هیچ ربطی به هم ندارن یعنی وابستگی مستقیم به همدیگه ندارن .

واقعیت چیست ؟

واقعیت اینه که فضای داخل کولر بر اثر تابش گرمای خورشید گرم میشه ، موتور کولر هم چون یه وسیله الکترومکانیکی هست بر اثر کارکرد گرم میشه ، از طرفی چون موتور کولر روی خودش خنک کننده یا پروانه نداره تنها راه خنک موندنش همین گرفتن گرمای هوا توسط آب هست . با این حرفایی که زدم به این نتیجه می رسیم که اگه کولر رو تو ظهر تابستون بدون پمپ روشن کنید اولا هوای خشک و دم کرده وارد خونه میشه ثانیا موتور کولر بعد از 2 یا 3 ساعت کار کردن خیلی گرم میشه و احتمال سوختنش زیاد میشه . اما اگه تو یه شب تقریبا خنک بهاری یا تابستونی کولر رو بدون پمپ آب روشن کنید تا صبح هم کار کنه خیلی بعیده که بسوزه . پس این تفکر که کولر بدون زدن کلید پمپ آب می سوزه غلطه و شرایط خاصی داره .

چجوری می تونیم پمپ آب کولر رو بسوزونیم ؟

تمامی راه های زیر نقشه های شومی است که می تونید روی پمپ آب کولر پیاده سازی کنید و تفریح ناجوانمردانه ای داشته باشید .

■ اگه داخل شلنگ آب ، زباله ای چیزی گیر کرده باشه و مانع جریان آب بشه ، پمپ آب کولر مجبوره زور بیشتری بزنه و می سوزه . مثل این می مونه راه خروج بادکنک رو بگیری و از اونور بهش فشار وارد کنی . می ترکه دیگه !

■ اگه سه راهی آب درست نصب نشده باشه و آب رو به اطراف بپاشه احتمال اینکه آب روی پمپ آب کولر بریزه و به سوی ابدیت بره زیاده .

■ بر اثر مرور زمان ، پمپ آب کولر جرم می گیره یا سولفاته می زنه که باعث اختلال در حرکت موتورش میشه . هر از چندگاهی بهش روغن بزنید و سرویسش کنید وگرنه می سوزه .

■ داخل محفظه پره 3 تایی چیزی گیر کنه که مانع چرخیدن موتور پمپ بشه به 10 یا 15 ثانیه نمی رسه که دود خاکستری از پمپ در میاد !

 

 

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /