اموزش تنظیمات مودم ADSL

در این پست به شما دوستان عزیز  نحوه تنظیم مودم ADSL و راه اندازی ان را بصورت ساده وخلاصه توضیح می دهیم.

تنظیم مودم ADSL دقیقا یعنی چی ؟

ببینید دوستان خیلی ها فک می کنن مودم رو که به خط تلفن وصل کنن همه چی انجام میشه اما باید بگم که متاسفانه اصلا اینطور نیست ! بعد از اینکه مودم تون رو خریدین و DSL تون وصل شده و اون خانوم مهربونه که ایشالا هرجا هست خدا پشت و پناهش باشه بهتون زنگ زد و گفت به اینترنت وصل شدین ، بعدش باید مودم تون رو تنظیم کنید ! منظور از تنظیمات مودم ADSL اینه که باید نام کاربری و رمز عبور مربوط به خط DSL تون رو در حافظه مودم تون ثبت کنید تا مودم بتونه به اینترنت متصل بشه ( بازم عذر می خوام خیلی کلی میگم که فقط کارتون راه بیوفته ) . در این پست موارد ضروری برای راه اندازی مودم رو خدمت تون عرض می کنم تا بعدا این پست رو تکمیل کنم و تک تک گزینه ها یموجود در بخش تنظیمات مودم رو خدمت تون توضیح بدم .

اتصال صحیح مودم ADSL به لپ تاپ یا کامپیوتر

شاید واسه برخی از خوانندگان این پست خنده دار باشه اما بارها پیش اومده با افرادی مواجه شدم که نمی دونستن کدوم کابل باید به کدوم پورت وصل شه !!! اتصال کابل ها خیلی خیلی سادست ! همه اتصال هایی که باید انجام بشن به شرح زیره :

■ کابل RJ11 یا همون کابل تلفن

کابل RJ11 یه کابل طوسی رنگه نسبتا باریکه ( باریک تر از کابل LAN ) که برای اتصال خط تلفن به مودم استفاده میشه .

■ اسپلیتر یا همون نویزگیر

خیلی کلی بگم خدمت تون که اسپلیتر یه وسیله کوچیک اندازه یه قوطی کبریته کا یه طرفش یک پورت ورودی و اون طرف دیگه ۲ تا پورت خروجی داره ! کار اسپلیتر جداسازی خط صوت از دیتاست ! اسپلیتر از صداهای مزاحم هنگام مکالمه تلفنی جلوگیری می کنه ! اگه از اسپلیتر استفاده نکنید موقع مکالمه صداهای خرخر می شنوید  و کلا کیفیت مکامله تون خراب میشه ! برای اینکار شما به ۳ تیکه کابل RJ11 احتیاج دارین  . یکی از پریز میاد وارد ورودی اسپلیتر میشه ، یکی از خروجی اسپلیتر به دستگاه تلفن تون وصل میشه و آخری هم از خروجی دوم اسپلیتر به پورت طوسی رنگ پشت مودم تون وصل میشه !

■ کابل RJ45 یا همون کابل LAN

از کابل LAN برای اتصال مودم به کامپیوتر استفاده میشه . این کابل رنگ های مختلفی داره اما معمولا آبی ، طوسی یا زرده ! این کابل به طرز مشخصی از کابل RJ11 ضخیم تره ! کابل LAN به پورت زرد رنگ پشت مودم وصل میشه . یه وقت کابل LAN رو به زور نکنید تو پورت طوسی رنگ !!! اندازه این دو تا پورت با هم فرق داره و لازمه بدونید که پورت LAN بزرگ تره !

ورود به صفحه تنظیمات مودم ADSL

برای ورود به صفحه تنظیمات مودم ADSL ابتدا می بایست مرورگرتون رو باز کنید ( مرورگر یعنی همون نرم افزاری که باهاش میرید تو اینترنت مثل Internet Explorer ، Google Chrom ، Firefox و … ) و از نوار آدرس واقع در بالای صفحه به آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱  تشریف ببرید . بعد از اینکه به این ادرس رفتین یه کادری باز میشه که ازتون نام کاربری و رمز عبور میخواد !

این نام کاربری و رمز عبور مربوط به صفحه تنظیمات مودم ADSL تون میشه تا هر کی از راه رسید همینجوری سرشو نندازه پایین بره تو مودم ! نام کاربری و رمز عبور بسیاری از مودم های ADSL اینه :

نام کاربری : admin

رمز عبور : admin

شروع تنظیمات مودم ADSL با استفاده از setup wizard

واژه wizard در لغت به معنای جادوگره اما در دنیای نرم افزار به برنامه های کمکی کوچیکی گفته میشه که  برای تنظیمات یک نرم افزار ، ابتدا یک سری اطلاعات رو از کاربر دریافت میکنه و سپس تمام کارا رو طبق سفارش کاربر انجام میده ! در بخش تنظیمات هرکدوم از مودم های ADSL که دقت کنید می تونید یه گزینه با عنوان Setup wizard یا quick setup رو پیدا کنید . روی این گزینه کلیک کنید تا شما رو به صورت گام به گام برای اعمال تنظیمات روی مودم ADSL رهنمایی کنه ! در هر مرحله یک فرم کوچیک وجود داره که من گزینه های این فرم ها رو خیلی کلی خدمت تون عرض میکنم :

مرحله ۱ – تنظیمات مربوط به VPI  و VCI

VPI به همراه VCI برای شناسایی مقصد بعدی یک سلول در زمان عبور بوسیله یک سری سوئیچ های ATM بکار میره و مسیرش رو به سمت مقصد طی میکنه . VPI برای کاهش جدول سوئیچینگ برای بعضی حلقه های مجازی که دارای مسیر مشترک هستند مفید هستش . به بیان ساده تر این دو عدد به سادگی به تجهیزات DSL در دو طرف ارتباط میگه که ارتباط برقرار میشود . برای اینکه موقع وارد کردن VPI و VCI قاطی نکنید یه نکته کنکوری بگم ! عدد مربوط به VPI کوچکتر از VCI هست . توجه داشته باشید که اگه VPI یا VCI رو اشتباه وارد کنید به هیچ وجه نمی تونید رنگ اینترنت رو ببینید ! در خیلی از جاهای تهران VPIو VCI به ترتیب ۰ و ۳۵ هست  اما اگر مطمئن نیستین بهتره با شماره تلفن ۲۰۲۰ تماس بگیرید و به اوپراتور وصل شین و ازش بپرسین که VPI و VCI خط تون چیه ! این بهترین کار و مطمئن ترین راه برای پیدا کردن VPI و VCI خط ADSL تونه .

مرحله ۲-  تنظیمات مودم ADSL – پروتکل ارتباطی

در این مرحله ازتون پرسیده میشه که پروتکل ارتباطی تون چیه . خیلی کوتاه و مختصر بگم در این بخش گزینه PPPOE رو انتخاب کنید تا بعدا بهتون بگم اصلا داستان این پروتکل PPPOE  چیه .

مرحله ۳ – نام کاربری و رمز عبور Username , Password

وقتی رفتین مخابرات و برای ینترنت پرسرعت ADSL فرم پر کردین و سفارش دادین همون موقع بهتون یه برگه ای میدن که نام کاربری و رمز عبورتون روش نوشته شده ! این برگه رو تا روزی که از اون خط ADSL استفاده می کنید ، پیش خودتون نگه دارید و گمش نکنید ! در صورتی که در مورد درخواست اینترنت پر سرعت هیچ اطلاع یندارید لطفا پست راهنمای درخواست  اینترنت پرسرعت رو حتما بخونید !

مرحله ۴- تنظیمات مربوط به شبکه WiFi یا شبکه بی سیم

این مرحله مختص به مودم های وایرلسه و مودم های سیمی این تنظیمات رو ندارن ! پستی درباره تنظیمات شبکه وای فای در حال آماده سازیه اما در هر صورت لازمه به طور خلاصه هم که شده یه توضیحی درباره تنظیمات وای فای بدم خدمت تون . در این مرحله شما باید یک SSID برای مودم تون تنظیم کنید . SSID یا Service Set Identifier در واقع یک شناسه برای شبکه بی سیم تونه . خیلی خلاصه بگم که متوجه شین بعدا همه اینا رو مفصل بررسی می کنیم . ببینید SSID در واقع نام شبکه بی سیم تونه که موقع جستجوی شبکه های وای فای در دسترس دیده میشه ( مثلا با موبایل ، تبلت و یا لپ تاپ ) ! این اسم رو هر چیزی که دوست دارین بذارین . فقط دقت داشته باشید که یه اسمی انتخاب کنید که خیلی راحت واسه تون قابل شناسایی باشه ! تنظیمات امنیتی شبکه وای فای تون رو هم به ترتیب زیر وارد کنید :

■ Network Authentications یا روش اعتبار سنجی شبکه : برای این قسمت گزینه WPA-PSK رو انتخاب کنید .

■ Encryption key PSK یا همون رمز وای فای : در این قسمت رمز دلخواه تون رو وارد کنید . این رمز در واقع رمز شبکه WiFi تونه ! این رمز باید حداقل ۸ کرکتر ، و بهتره ترکیبی از اعداد و حروف باشه !

■ WPA Encryption یا روش کد کردن دیتا : این گزینه رو هم روی AES تنظیم کنید .

 

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /