8 ویژگی جذابی که تولیدکنندگان به رابط کاربری اندروید افزوده‌اند!

شاید تا قبل از حضور پلتفرم متن باز اندروید، کمپانی‌های تولید کننده تلفن‌های همراه تا این حد دستشان برای قرار دادن ویژگی‌ها و امکانات جالب و جذاب نرم‌افزاری باز نبود! هم اکنون اکثر این تولید کنندگان به لطف این سیستم عامل، امکانات و قابلیت‌های کاربر پسندی را بر روی محصولات‌شان قرار می‌دهند. به همین دلیل ممکن است تاکنون به دستگاه‌های اندرویدی زیادی برخورد کرده باشید که از لحاظ نرم افزاری و یا رابط کاربری هیچ شباهتی به هم ندارند، با اینکه هر دو از سیستم عامل گوگل بهره می‌برند.

شاید بتوان سامسونگ را به عنوان یکی از پیشکسوتان تغییر در این حوزه دانست، اما بعدها ال‌جی، سونی، موتورولا، HTC و دیگر کمپانی‌ها نیز این مسیر را پی گرفته و حتی در مواردی از سامسونگ پیش افتادند. برای مثال شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی، در این حوزه یکی از برترین تولید کنندگان بوده و توانسته‌اند با ایده‌هایی ناب، کاربرانشان را شدیدا تحت تاثیر قرار دهند. در مقابل سونی و موتورولا خیلی به دنبال نو آوری نبوده و بیشتر بر روی ظاهر پیش‌فرض و امکانات اولیه اندروید تمرکز کرده‌اند.

اما حقیقت این است که هر کدام از ما دوست داریم تا دستگاهی را که تهیه می‌کنیم، نسبت به سایرین متفاوت باشد، پس طبیعی است که هنگام انتخاب، به این موضوع نیز فکر کنیم. اما در این میان، سعی کردیم تا چند مورد از این ویژگی‌های خاص و بعضا جدید را برای شما جمع آوری کرده و آن‌ها را با هم مرور کنیم. با ما باشید تا این قابلیت‌های جذاب را ببینیم:

  • 1- قابلیت Samsung Smart Stay

یکی از جالب‌ترین امکانات قرار گرفته بر روی اندروید، قابلیت Smart Stay سامسونگ است که باید پذیرفت جزء مهم‌ترین و البته کاربردی‌ترین ویژگی‌های لیست ماست! شاید این قابلیت یک ویژگی هیجان انگیز نباشد، اما قطعا کارایی بسیار خوبی داشته و خلاصه به‌درد بخور است!

اما این قابلیت چیست؟ با این ویژگی صفحه نمایش شما تا هنگامی که به آن نگاه می‌کنید، روشن می‌ماند. در این شرایط زمان خاموش شدن صفحه شما چه 1 ثانیه یا حتی 1 ساعت هم تعیین شده باشد، اولویت دستگاه با چشمان تیزبین شماست!  بعد از به کارگیری این ویژگی توسط سامسونگ، ال‌جی و سونی نیز از این قابلیت بهره بردند.

 

  • 2- بهینه سازی جهت کار با یک دست

چه خوشمان بیاید و نیاید، اسمارت فون‌های اندرویدی روز به روز بزرگ‌تر می‌شوند! امروز دیگر به سختی می‌توان پرچم‌داری را در بازار جست و جو کرد که سایز آن کمتر از 5 اینچ باشد! پس ما با فبلت هایی روبرو هستیم که هیچ قصدی برای کوچک شدن ندارند.

اما با بزرگ شدن سایز صفحه نمایش اسمارت فون‌ها، باید فکری هم به حال حمل و نقل و البته استفاده از آن‌ها کرد. با این شرایط دیگر همانند قدیم نمی‌توان گوشی را با یک دست گرفت و به راحتی با آن کار کرد. کمپانی‌های مطرح برای جبران این قضیه سعی می‌کنند تا محصولات خود را هرچه باریک‌تر بسازند و البته حاشیه صفحه نمایش محصولاتشان را نیز روز به روز کمتر کنند. اما در کنار تمامی این کارها، سامسونگ برای اولین بار جهت حل این مشکل، به دنبال یک راه حل نرم افزاری رفت.

قابلیت One-Handed Operation سامسونگ، همین قابلیت نرم افزاری جذاب است. با کمک این آپشن شما می‌توانید رابط کاربری خود را کوچک‌تر کرده و با آن به راحتی کار کنید. با این روش قادرید حتی از بزرگ‌ترین محصول سامسونگ، همانند فبلت غول‌پیکر نوت 4، همچون یک محصول 4.5 اینچی بهره ببرید.

امروزه سایر کمپانی‌ها نیز برای محصولات بالاتر از 5 اینچ خود از این ویژگی بهره می‌برند.

 

  • 3- قابلیت LG KnockON

وقتی صحبت از گوشی‌های با سایز بزرگ می‌شود، نگاه‌ها به سمت کمپانی ال‌جی نیز می‌رود! این شرکت با تبلیغات فراوانی از قابلیت KnokON خود رونمایی کرد. شاید این ویژگی نیز از سوی شما آن‌چنان عجیب و خاص تلقی نشود، اما حقیقتا می‌توان آن را خوب و کاربردی توصیف کرد.

با این قابلیت شما می‌توانید، اکثر محصولات جدید ال‌جی را، تنها با دو بار ضربه زدم آرام بر روی صفحه نمایش روشن کنید! همچنین با دو بار ضربه آرام در حالت روشن نیز، می‌توانید گوشی خود را به حالت استند بای ببرید.

HTC One M8 و سونی Z3 نیز از این ویژگی کاربردی بهره می‌برند؛ اما هیچ کدام به خوبی قابلیت ال‌جی عمل نمی‌کنند.

 

  • 4- حالت Gloves Mode

اگر در زمستان و یا زیر برف به گوشی خود نیاز پیدا کرده باشید، ویژگی این قابلیت را حتما درک خواهید کرد!

زمستان به زودی فرا می‌رسد و سرما همه جا را فرا خواهد گرفت! طبیعی است که اکثر افراد در زمستان و هوای سرد، برای جلوگیری از سرما دستکش پوشیده و خود را از سرما حفظ می‌کنند؛ اما با گسترش تکنولوژی و وابستگی بیش از حد به آن، حتی در هوای منفی 20 درجه نیز نمی‌توانند بی خیال گجت‌های خود شوند!

اگر در این حالت بخواهید با اسمارت فون و یا گجت تاچ اسکرین خود کار کنید، متوجه خواهید شد که مجبورید دستکش‌ها را در آورده و در زیر سرما در میان منوها گشت بزنید!

اما خوشبختانه بازهم اندروید به کمک شما می‌آید، سامسونگ، سونی، هوآوی و حتی شیائومی با استفاده از قابلیت Glove Mode یا حالت دستکش راه حل خوبی پیش پای شما گذاشته‌اند. با فعال کردن این قابلیت دیگر نیازی به خارج کردن دستکش نبوده و به راحتی می‌توانید در سرمای منفی 50 درجه نیز با دستکش خود گجت‌تان را لمس نمایید!

 

  • 5- حالت Ultra Power Saving Mode سامسونگ

سامسونگ در پنجمین کهکشان خود از یک ویژگی کاربردی به نام Ultra Power Saving Mode پرده برداشت.

زمانی که این قابلیت را فعال می‌کنید، گوشی شما کلا به یک حالت خاکستری و سیاه و سفید فرو رفته، تمام ارتباطات نظیر بلوتوث و وای فای قطع شده و شما تنها به پیام‌ها و تماس‌ها دسترسی خواهید داشت. چرا؟ خب معلوم است، برای حفظ باتری در مواقع ضروری!
UPSM در نوت 4 به کار رفته است و ما امیدواریم تا این فناوری کاربردی در سایر گوشی‌هایی که از صفحه نمایش AMOLED بهره می‌برند، نظیر Moto X و یا Nexus 6 نیز به کار برده شود. شما می‌توانید این آپشن را در زمانی که شارژ باتری رو به اتمام است، به طور دستی و یا حتی اتوماتیک فعال سازید!

 

  • 6- Screen Recording در محصولات سونی

تاکنون شده است بخواهید از صفحه نمایش اسمارت فون خود فیلم بگیرید؟ مثلا در هنگام آموزش یک قسمت گوشی برای دیگران و یا نشان دادن مهارت خود در بازی و …

در اندروید 4.4 بالاخره این مهم ممکن شد، اما به شرطی که گوشی شما روت شده و یا توانایی دستور دادن به دستگاه خود را داشته باشید، در غیر این صورت هیچ کاری از پیش نخواهید برد؛ اما باید از سونی تشکر کرد، این کمپانی دغدغه ما را ارج نهاده و این ویژگی را در سونی Z3 گنجانده است.

بله درست است، اگر شما دکمه پاور زد3 را فشار داده و کمی آن را نگه دارید، پس از اینکه صفحه گزینه‌های خاموش شدن گوشی نمایان می‌شود، خواهید دید که گزینه جدیدی به نام Record Screen به آن اضافه شده است. شما می‌توانید با این قابلیت هنگامی که در حال کار با گوشی خود هستید، از طریق دوربین دوم نیز از خود فیلم گرفته و بر روی صفحه نمایش آن را مشاهده کنید.

 

  • 7- Samsung Private Mode

حتما تاکنون برای شما زیاد پیش آمده که در جمعی باشید و کودکان اطراف، اصرار داشته‌اند تا با اسمارت فون‌تان بازی کرده و یا آن را در دست بگیرند، صد در صد در مقابل به خاطر وجود اطلاعات شخصی و یا به دلایل دیگر مایل به این کار نبوده‌اید!

سامسونگ برای اولین بار با ارایه آپشنی با نام Private Mode شما را در حفظ اطلاعات شخصیات یاری کرده است! در ابن قسمت می‌توانید تمام فایل‌های مهم و شخصی خود را مخفی کرده و نرم افزارهای غیر ضروری را نیز محدود کنید و سپس با خیال راحت اسمارت فون خود را به دست سایرین بدهید. این ویژگی توسط یک پسورد محافظت شده و هیچ کس بدون دانستن آن نمی‌تواند به فایل‌های شما دسترسی پیدا کند.

بعدها کمپانی ال‌جی نیز، با عرضه قابلیت Guest Mode در محصولات خود، این ویژگی جذاب را برای کاربرانش فراهم کرد.

 

  • 8- چینش دلخواه کلیدهای مجازی

حتما شما نیز تاکنون با دکمه‌های مجازی اسمارت فون خود مشکل پیداکرده‌اید! دکمه‌هایی که اگر درون رابط کاربری جایگذاری شده باشند، قابل تغییر نیستند و اگر بیرون باشند که دیگر هیچ!

یکی از ایده‌های جالب کمپانی کره‌ای ال‌جی، قابلیت شخصی سازی و تغییر کلیدهای مجازی در رابط کاربری سری G محصولاتش است.

با این قابلیت شما می‌توانید از حالت سنتی خارج شده و به جای سه دکمه، یک دکمه اضافی نیز به سایرین بی‌افزایید. همچنین اگر از جای‌گیری دکمه‌ها ناراضی هستید، می‌توانید به راحتی مکان آن‌ها را تغییر داده و به طور مثال دکمه بازگشت را از سمت چپ به راست منتقل کنید.

 

   آیا شما از این امکانات نرم افزاری جالب چیزی سراغ دارید که از قلم افتاده باشد؟

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /