روش های محافظت گوشی هوشمند در مقابل ویروس

تا قبل از معرفی سیستم عامل هایی که اکنون هوشمند شناخته میشوند، ویروس ها آنقدر که باید و شاید نتوانستند به دنیای جاوا و دوستدارانش وارد شده و آرامش ایشان را برهم زنند! گرچه اکنون سیستم عامل هایی نظیر آیفون اپل،آندروید گوگل و ویندوز فون مایکروسافت خود دنیایی از ویروس هستند که با کوچکترین سهل انگاری ممکن است آرامش را از شما دریغ نمایند! اگر شما نیز خواهان این آرامش بر روی تلفن هوشمندتان هستید و هیچ تمایلی به از دست دادن اطلاعات یا لو رفتن اطلاعات شخصی خود توسط این موجودات کوچک که ویروس نامیده میشوند،ندارید پس با ما همراه باشید تا به شما این آرامش را اهدا نماییم!

برای چه باید تلفن هوشمند مان را از ویروس در امان نگه داریم؟!

همه باصاحن تلفن های همراه هوشمند باید از وظایف و عملکرد ویروس ها آگاه باشند و از تلفن هوشمند خود را در برابر این موجودات ذره بینی، مواظبت به عمل آورند! چراکه بسیاری ازاطلاعات شخصی شما، در تلفن های هوشمندتان ذخیره شده اند که برای مثال میتوان به رمز های کارت های بانکی تان، شماره تلفن های موجود برروی گوشی هوشمندتان و… اشاره نمود که اگر درک درستی از ویروس و نحوه مقابله با ایشان نداشته باشید تلفن هوشمندتان که مستعد به لو دادن این اطلاعات به برنامه های جاسوسی یا ویروسی است توسط نرم افزارهای مخرب، تروجان ها و ویروس ها گرفتار شده و اطلاعات شخصی شما را، به راحتی به ایشان تقدیم مینماید!  با این حال متاسفانه باور عمومی بر این است که در حین کار با تلفن های هوشمند آنقدر هاهم نیاز به مراقبت نرم افزاری نداشته و ایشان را حال خود رها مینمایند چراکه آمار نشان داده 4 درصد از مردمی که از تلفن های هوشمند بهره میجویند از ویروس ها شناخت داشته و با نصب یک ضد ویروس قدرتمند برروی دستگاه هوشمند خود، درصدد حذف ویروس ها از جامعه هوشمند، برآمده اند! در این مقاله به دو صورت شیوه پیکار با این موجودات ذره بینی را به شما خواهیم آموخت که شیوه اولی آن جلوگیری از ورود ویروس به تلفن هوشمند تان خواهد بود و شیوه دوم به شما خواهد آموخت که اگر روزی گرفتار ویروس و از این قبیل موارد شده باشید چه تدبیری را برای حذف ایشان به کار برده و تلفن هوشمندتان را قبل از مغور آمدن به دست ویروس ها، نجات دهید!

شیوه اول:

 

1-باز کردن فایل هایی که برایتان ارسال میشود را با همان احتیاطی که در هنگام باز کردن ایشان در رایانه شخصی خود به کار میبرید انجام دهید! این فایل ها که بیشتر در پیام های تصویری (MMS) و ایمیل به دستتان میرسند گاهی اوقات مضر از آب درآمده و سبب میشود هست و نیستتان را که در تلفن هوشمند خود، پنهان نموده اید به باد دهد!

برای این منظور تا مطمئن نشده اید که این فایل های هیچ گونه آلودگی به ویروس ها یا کرم های مخرب ندارند از باز کردن و مشاهده محتوای ایشان پرهیز نمایید! اگر در بازکردن و مطالعه فایل هایی که به دستتان میرسند دو به شک مانده بودید بیخودی دل به دریا نزنید و ایشان را به هیچ وجه باز نکنید، بهتر است با چشم پوشی از ایشان، آن ها را خیلی محترمانه حذف کنید وگرنه خود از زندگی ساقط خواهید شد! گاهی اوغات ویروس ها در یک غالب یک فایل که به نظر میرسد که از طرف دوستان یا آشنایانتان به دستتنان رسیده  رخنه کرده و حسابی برایتان دردسر ساز خواهد شد قبل از باز کردن یا مطالعه ایشان، از صحت و درستی این پیام که دوستانتان برایتان فرستاده اند مطمئن شده و سپس به مطالعه یا گشودن محتوای ایشان مشغول شوید!

 

2- از باز کردن لینک هایی که برایتان ارسال میشود خودداری نمایید! چراکه گاهی اوقات با گشودن آن لینک، شما مستقیما به دنیای ویروس ها وارد میشوید و به نوعی خود به این موجودات ذره بینی اعلام میکنید که تلفن هوشمندم هوس ویروس گرفتن کرده است!

این لینک ها که گاهی اوغات از جانب یک فرد یا یک وبسایت ناشناس در قالب یک پیام متنی(SMS) یا یک ایمیل به دستتان میرسد که که با کلیک برروی آن ها، مستقیما به سایتی یا لینکی که به نوعی گذرگاه ویروس ها و کرم های مخرب به حساب می آیند وارد شده و دیگر نمیتوانید خارج شوید! اگر باز دو به شک مانده اید و نمیدانید که این لینک ویروسی است بازهم فداکاری کرده و اینبار هم همانند دفعه قبلی ایشان را به سطل زباله هدایت کنید و سرنوشت ایشان را، به دست باد و باران بسپارید!

3- از بارگزاری یا خرید یک نرم افزار برای تلفن هوشمندتان قبل از آن که از صحت و درستی نرم افزار و سایت ارائه دهند آن باخبر نگشته اید، هیچ اقدامی نکنید!

گاهی اوقات دیده شده بعضی وبسایت ها با ارائه نرم افزارهای مجانی یا نرم افزارهایی با قیمت بسیار پایین تر از قیمت رسمی، شما را وسوسه کرده و از روی ناچاری به سراغ ایشان خواهید رفت! این نرم افزار ها نیز با بهره گیری از یک کرم مخرب یا یک ویروس در خود، شما را از کرده تان پشیمان کرده و آرامشی که ما تا به این جا برایتان به ارمغان آورده بودیم را از شما سلب خواهند کرد! برای اینکه از آلوده بودن این نرم افزار ها و یا این وبسایت ها آگاه شوید میتوانید با جستجو با بخش نظرات نرم افزار مورد نظرتان یا با جستجویی کوچک درباره سایتی که اقدام به ارائه نرم افزارهای قفل شکسته و یا مجانی برای سیستمتان میکند، این مهم را به انجام رسانید!

 

4- کارت حافظه تلفن هوشمندتان را به دست کسی نسپارید!

هیچ گاه کارت حافظه خود را به دست کسی نسپارید چراکه ممکن است طرف مقابل برای سپاسگزاری از اعتمادی که شما به وی داشته اید، یک ویروس یا یک کرم مخرب را به عنوان یادگاری به شما هدیه دهد تا هیچ وقت لطفی را که در حق وی کرده اید به فراموشی نسپارید!

5- بلوتوث تلفن هوشمند خود را در حالت undiscoverable قرار دهید!

همیشه بلوتوث تلفن هوشمند خود را در حالت undiscoverable قرار دهید چراکه گاهی اوغات ویروس ها برای اینکه شما را سورپرایز نمایند از طریق بلوتوث به تلفن هوشمندتان نفوذ کرده و برای اینکه همیشه به اطلاعات شخصی خود دسترسی داشته باشید، این اطلاعات را در تمام جامعه مجازی منتشر خواهند کرد و آنوقت شما خواهید ماند با این همه آدمی که قصد دارند با پول های تلنبار شده شما در حساب های شخصیتان به خرید،گشت و گذار مشغول شوند! ویروس Cabir در سال 1383 با نفوذ به تلفن های همراه باتری تلفن های همراه را به سرعت کاهش داده و توانسته بود کنترل بلوتوث گوشی را از دسترس کاربران خارج نماید!

شیوه دوم:

1- نیاز به استفاده از ضد ویروس ها را جدی بگیرید!

امروزه با گسترش و پراکنده شدن برنامه های مخرب و بعضا جاسوسی در دنیای تلفن های هوشمند، شرکت های تولید کننده ضد بدافزار و ضد ویروس را مجاب کرده است تا برنامه های ضد ویروس خود را برای تلفن های هوشمند پورت کرده و در این زمینه نیز حضور داشته باشند! این نرم افزار ها با ایجاد مانعی بر سر راه ویروس ها و نرم افزار های مخرب، سبب عدم حضور ایشان در تلفن هوشمندتان شده و شما نیز میتوانید با خیال راحت از تلفن هوشمندتان استفاده نمایید بدون هیچ واهمه ای از ردپایی ویروس های ذره بینی برروی تلفن هوشمندتان! گرچه گاهی اوغات پیش آمده یک بد افزار و ویروس منتشر شده و شرکت های ارائه کننده ضد ویروس نتوانسته اند به خوبی با ایشان به مقابله برخیزند پس به ناچار گزینه ای به نام Backup را در نرم افزارهای ضد بد افزار خود گنجانده شده است تا همیشه با داشتن رونوشتی از اطلاعات شخصی خود نگران پاک شدن یا حذف ایشان به دست بد افزار ها نباشید! برای مثال شرکت کاسپراسکای با ارائه نرم افزاری برای بستر تلفن های هوشمند، به پاسبانی از اطلاعات شخصی شما مشغول شده و مانع از حضور ایشان برروی تلفن هوشمندتان خواهد شد!

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /