راهنمای خرید دوربین‌های دست‌دوم DSLR

دوربین‌های حرفه‌ای روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند و به طبع آن قیمت آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود! به همین دلیل شاید خیلی‌ها نتوانند به سراغ یک دوربین DSLR آکبند بروند! در اینجا سعی می‌کنیم راه‌هایی برای خرید دوربین‌های کارکرده و یا به‌اصطلاح دست‌دوم را به شما نشان دهیم.

 

 

بررسی تعداد عکس‌های گرفته‌شده با دوربین

 

دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای، تعداد عکس‌های گرفته‌شده را در خود ذخیره می‌کنند. حال در برخی از مدل‌ها به دست آوردن تعداد شاترهای زده شده بسیار راحت بوده و در برخی بسیار سخت و شاید غیرممکن. شاید باکمی سرچ در اینترنت بتوان راه‌های متنوعی برای فهمیدن این موضوع به دست آورد. ساده‌ترین راه، پرسیدن از صاحب قبلی دوربین است که معمولا به توجه به نوع استفاده از دوربین می‌توان به این موضوع پی برد. اگر شما از یک عکاس حرفه‌ای و یا صاحب یک آتلیه دوربین دست‌دوم خریداری می‌کنید، باید مطمئن باشید که این دوربین به‌اندازه کافی کارکرده است.

 

راه دیگر زمانی است که صاحب دوربین به شما اجازه دهد قبل از خرید قطعی کمی با دوربین کارکنید. در این زمان چندراه پیش پای شماست.

 

ساده‌ترین راه نگاه به شماره انداز دوربین است تا بتوانید ببینید تاکنون چه تعداد عکس با این وسیله گرفته‌شده است. البته در اکثر دوربین‌ها این عدد قابل صفر شدن و یا ریست شدن است! پس نمی‌توان به این نشانگر چندان اطمینان کرد.

 

راه دوم استفاده از برنامه‌هایی است که برای این موضوع پیش‌بینی‌شده است. به‌طور مثال برای دوربین‌های canon نرم‌افزاری بانام EOSInfo وجود دارد که می‌توانید به کمک آن به تعداد عکس‌های گرفته‌شده با دوربین موردنظر دست پیدا کنید.

 

بعضی‌اوقات با بررسی اطلاعات EXIF می‌توان به‌راحتی به اطلاعات عکس موردنظر دست پیدا کرد که در میان این اطلاعات تعداد کارکرد شاتر نیز مشخص می‌شود. بهترین برنامه برای دیدن اطلاعات این فایل، PhotoME است.

 

اما اگر قصد خرید دوربین با برند نیکون و یا پنتاکس رادارید، می‌توانید به سایت www.Myshuttercount.com سرزده و با آپلود فایل‌هایی با پسوند NEF و یا DNG که توسط دوربین تولید می‌شوند، به اطلاعات موردنظر خود دست پیدا کنید.

 

بعدازاینکه به تعداد عکس‌های گرفته‌شده توسط دوربین موردنظر خود رسیدید، باید باکمی جستجو عمر تقریبی شاتر این دوربین را تخمین بزنید. برای این کار می‌توانید به سایت www.olegkikin.comسرزده و در میان لیست دوربین‌های نام‌برده شده، دوربین خود را پیداکرده و از اطلاعات نوشته‌شده استفاده کنید. اگر دوربین شما جز این لیست نبود می‌توانید با سرچ عنوان Shutter Life و یا Shutter Rating در گوگل، به نتایج دلخواه برسید.

 

خوب بعد از مشخص شدن تمامی این موارد، سعی کنید تا با گرفتن چند عکس سرعت شاتر دوربین خود را نیز چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه‌چیز خوب کار می‌کند. شنیده شدن صدای جیرجیر و یا چیزی شبیه به آن اصلا نشانه خوبی نیست و شما به‌احتمال‌قوی باید دوربین موردنظر را بعد از خرید به‌کل سرویس کنید!

 

چک کردن سنسور

 

 

بهترین راه برای چک کردن سنسور دوربین موردنظر، گرفتن عکس در یک محیط بسیار روشن است؛ مثلا آسمان آبی و یا یک دیوار کاملا سفید با نور کافی. در اینجا دوربین باید در حداقل دیافراگم خود اقدام به گرفتن عکس کند که اصطلاحا به آن f/22 می‌گویند. نتیجه را باید در کامپیوتر خود بررسی کنید، اگر در عکس گرفته‌شده گردوغبار مشاهده کردید، سنسور دوربین نیاز به تعمیر دارد.

 

همچنین از این طریق می‌توانید پیکسل‌های سوخته و یا آسیب‌دیده سنسور را نیز بیابید، حتی اگر بخواهید از یک سوژه کاملا سیاه و تیره عکس‌برداری کنید. (به‌طور مثال گرفته عکس زمانی که درپوش لنز بر روی آن قرار دارد). بعد از گرفتن این عکس، هر دو عکس سیاه‌وسفید را برای مقایسه کنار هم قرار داده و بررسی کنید.

 

همچنین در این موارد توصیه می‌شود به‌صورت ظاهری نیز با برداشتن لنز و آینه دوربین، سنسور را بازدید نمایید. به‌طور کامل بررسی نمایید که بر روی سنسور هیچ‌گونه آثار فیزیکی و یا گردوغبار نباشد. معمولا از طریق منوی دوربین نیز می‌توانید عملکرد سنسور را بازبینی کنید.

 

به جعبه‌آینه و سنسور بیشتر دقت کنید. معمولا ذرات گردوغبار به‌راحتی قابل برطرف شدن هستند، اما اگر خراش و یا آسیبی بر روی آن‌ها باشد مسئله جدی‌تر است!

 

همه‌چیز درباره لنز …

 

 

بسته به اینکه دوربین دست‌دوم خود را از کجا تهیه می‌کنید، ممکن است در برخی موارد لنز دوربین به همراه آن ارائه نشده و شما فقط مجبور به تهیه بدنه دوربین باشید؛ اما اگر شما اطلاعات کافی قبل از خرید داشته باشید، این مسئله اصلا موضوع مهمی نیست.

 

در دوربین‌های میان رده، فروشنده به همراه بدنه به شما یک کیت لنز هم ارائه می‌کند که برای بررسی خراش‌های محسوس جلو و عقب سنسور و لنز به کار می‌رود. اگر لنز شما داری حلقه تنظیم دیافراگم به‌صورت دستی است، مطمئن شوید که حرکت این حلقه به نرمی و راحتی انجام‌شده و در حین چرخاند صدا و یا سفتی مشاهده نمی‌شود.

 

یکی دیگر از موضوعاتی که باعث آسیب رساندن به لنز دوربین می‌شود، قارچ است. این قارچ‌ها بر روی ظاهر لنز اثر گذاشته و اگر این اتفاق بد بیفتد لنز شما دیگر قابل تعمیر نخواهد بود. پس حتما قبل از خرید، از فروشنده در مورد محل نگه‌داری دوربین و یا لنز آن سوالاتی را بپرسید. اگر دوربین را به مدت طولانی در کیسه و یا کیفی نگه‌داشته و یا در محل خشکی بلااستفاده گذاشته‌اند باید کمی در خرید خود شک کنید!

 

همچنین سعی کنید لنز را به‌صورت ظاهری کاملا بررسی کنید، هرگونه نشانه از آسیب‌های فیزیکی، فرورفتگی، خراش و یا هر چیزی شبیه به این نشان از ضربه دیدن لنز است.

 

لنز باید به‌راحتی حرکت کرده و بچرخد. حلقه دور آن نیز باید به همین شکل حرکت کند. چک کنید که لنز بدون مشکل به بدنه متصل شده و در هنگام گرفتن عکس هیچ‌گونه صدا و یا تاخیری در ثبت عکس ندارد!

 

بازرسی صفحه‌نمایش

 

 

صفحه‌نمایش دوربین، اصلی‌ترین قسمت دوربین جهت مشاهده عکس‌های ذخیره‌شده و بررسی آن‌هاست. پس به‌راحتی از این قسمت نگذرید.

 

ابتدا به‌طور کامل lcd را بررسی کرده تا هیچ‌گونه پیکسل سوخته‌ای درون آن وجود نداشته باشد. چند عکس را با آن ببینید تا رنگ‌های موجود را بتوانید بررسی کنید. بدنه را بررسی کنید تا ببینید lcd تعویض نشده باشد. معمولا اگر جای خراش یا ضربه در کنار صفحه‌نمایش باشد، احتمال تعویض آن وجود دارد. البته دقت کنید پیکسل سوخته بر روی صفحه‌نمایش به‌عکس گرفته شما آسیبی نمی‌رساند، تنها در دیدن آن شما اذیت خواهید شد.

 

هرگونه تغییر رنگ و یا بی‌نظمی در lcd نیز نشان از آن دارد که این دوربین تا آن لحظه در شرایط سختی بوده است و احتمالا نیاز به تعویض صفحه‌نمایش وجود دارد!

 

بعد از این موضوع، به سراغ ویزور رفته و چشمی دوربین را نیز کاملا کنترل کنید. هرگونه خراش بر روی این صفحه کوچک و یا وجود گردوغبار در زیر آن بعدا شمارا اذیت خواهد کرد و حتما برای تمیز کردن آن باید دوربین را به‌طورکلی سرویس کنید.

 

برای بهترین حالت بررسی، سعی کنید لنز را جدا کرده و سپس از درون چشمی به بررسی آن بپردازید تا با نور کامل کمی و کاستی آن را متوجه شوید.

 

ساییدگی و پارگی

 

 

اگر مایلید دوربین خود را از سایت‌های فروش اجناس دست‌دوم خریداری کنید، پس قبل از هر چیز درخواست کنید تا عکس‌هایی کامل از بدنه گوشی به شما نشان داده شود تا آثار هرگونه ساییدگی و پارگی را در صورت وجود داشتن مشاهده کنید.

 

در صورت خرید به‌صورت آنلاین و یا غیرحضوری، در ابتدا حتما از فروشنده بخواهید تا نمونه عکس‌های گرفته‌شده با دوربین را برای شما ارسال کند. این کار برای دیدن هنر عکاسی فروشنده نیست، بلکه برای این است که بدانید در چه شرایطی دوربین به کار گرفته‌شده است. برای مثال اگر عکاس بیشتر در مناطق آبی و شرجی بوده است، باید بدانید این دوربین در شرایط خیلی خوبی نبوده است و امکان ورود شن، گردوغبار و آب در دوربین زیاد است.

 

یکی دیگر از شاخص‌های بررسی نوع استفاده دوربین، دکمه شاتر و سایر دکمه‌های دوربین است. اگر می‌بینید که رنگ و روی دکمه رفته است بدانید که استفاده زیادی از آن‌ها شده است. به‌طور مثال دکمه شاتر برای گرفتن عکس نیاز به کمی فشار دارد، اما در برخی موارد به علت استفاده زیاد، لحظه لمس دکمه عکس گرفته می‌شود، این نشان می‌دهد که این دکمه چند هزار بار فشار داده‌شده است.

 

قاب لنز نیز باید همراه دوربین باشد، عدم وجود آن قاب خود نشان از استفاده نادرست و سنگین از این دوربین دارد.

 

اگر امکانش رادارید، سعی کنید لنز دیگری را به‌منظور تست بر روی دوربین نصب کنید. اگر لنز درست جا نرفت و یا با مشکل نصب شود، نشان از خراب بودن محل نصب لنز یا از بین رفتن پین‌های نگه‌دارنده لنز است.

 

چک کردن محتویات داخل جعبه

 

این شانس بزرگی است اگر فروشنده شما جعبه دوربین به همراه متعلقات آن را به شما تحویل دهد. این خود نشان از نگهداری خوب و مناسب دوربین است. اگر این‌چنین بود تمام محتویان جعبه را بررسی کنید. برای اینکه بدانید دقیقا درون جعبه چی چیزهایی بوده است می‌توانید به سایت دوربین موردنظر مراجعه کنید و متعلقات همراه دوربین مطلع شوید. مواردی همچون باتری و شارژش، لنز و درپوش آن، کابل ارتباط با کامپیوتر و …

 

گاهی اوقات نیز فروشندگان علاوه بر این موارد، متعلقانی همچون فیلتر و محافظ لنز، رم ریدر، باطری اضافه و یا رم را به شما خواهند داد!

 

گارانتی

 

برخی از سایت‌ها و فروشندگان لوازم دست‌دوم، خود اقدام به گارانتی دوربین به مدت محدودی می‌کنند، سعی کنید درهرصورت از فروشنده مهلت تست گرفته و زمانی را برای پس دادن جنس مشخص نمایید.

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه جدید

تبلیغات شما
تبلیغات متنی
دانلود واتساپ اندرویدی /دانلود اینستاگرام اندرویدی / دانلود بازی پابجی موبایل / دانلود بازی کال اف دیوتی موبایل /دانلود بازی فورتنایت /